Isnin, 8 Julai 2013

Entah hapa-hapa



Banyak perkara yang aku tak tahu, aku jadi tahu; itupun setelah terjun ke 'laut' itu. ( indahnya tarbiyyah ini :) )

Sekarang aku sedang pasang sebuah lagu dari Maher Zain-Ramadan, ambil feel lah katakan~



Hidup kita ini, sekejap saja. Kalau ikut aturannya (dengan izin Allah) , kita akan lalui dunia ini dengan beberapa peringkat; bermula dari bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua. Kemudian, kubur sudah panggil "Mari...Mari!"

Kawan, selalu saja kita ambil ringan akan perjalanan hidup kita yang memakan segala umur kita. Kita pun tahu yang umur atau masa kita even guna mesin masa Doraemon pun, tetap tidak mampu mengembalikan kita kepada masa-masa yang telah berlalu. Kita sedar itu tapi sebanyak manakah kita bersedia untuk menjadikan hari ini lebih baik dari hari semalam? (1)

Kamu, kita suka sangat bazirkan masa dengan perkara yang...ergh, aku tak tahu apa istilah yang sesuai kecuali dengan istilah 'perkara entah hapa-hapa'! Apa tidaknya, rutin harian kita; tidak tidur, makan. Tidak makan, online. Tidaklah aku kata semua itu 'perkara entah hapa-hapa'. Aku tahu saja sekarang maklumat sudah berada dihujung jari, siap boleh jadi sampai celah gigi kot! So, kita online untuk dapatkan maklumat terkini dengan cara terpantas. Jika itu tujuannya, maka kama turideen!

Cuma apa yang membimbangkan, segala tabiat kita itu akhirnya langsung tidak melonjakkan amal fardi dan amal jamaie kita. Persoalan yang sepatutnya ditanya; bagaimana kamu mengurus masa?!

Sumaiyah, hang cakap kencang! Buat, nak tengok!

Ok, aku menulis bukanlah aku buat semua amal itu. As long as, aku menulis untuk ingatkan diri aku sendiri dalam masa yang sama kalau ia memberi kebaikan buat yang membaca, maka ambillah! (2) Aku tak suruh bayar pun.

Sumaiyah, kamu menulis atas angin lah. Cuba lah tunjuk sikit contoh amal fardi dan amal jamaie tu. Kami yang tak belajar arab ni mana nak faham.

Baik. Firstly, aku tak nak kita fikir 2 jenis amal ini benda berat. Islam itu mudah ;) tapi jangan memudahkan sesuka hati!

Amal fardi; amal-amal seharian seorang muslim. Solat, mengaji, puasa,belajar dan sebagainya. Perlu diingat ibadah bukanlah apa yang termaktub dalam rukun Islam saja, tapi ia merangkumi semua kehidupan kita. Kalau kita solat, bagaimana. Kalau kita bermu'ayasyah dengan ibubapa, bagaimana. Kalau kita duduk di rumah sorang-sorang, bagaimana (mestilah hang kena kemas rumah, basuh kain, sapu sampah---lebih baik tanpa disuruh ^^, ) . Ini contoh amal yang boleh dibuat. Cuba juga hayati bait terakhir lagu dari Sami Yusuf ini- Healing. Bagaimana mahu jadikan amalan harian sebagai ibadah? 1) Ikhlas lillah dan 2) ikut syariat

Amal jamaie;...

Sumaiyah, amal jamaie memang perlu duduk dalam sesebuah jemaah ke?(3)

Amal jamaie ini, maksudnya buat ramai-ramai. Seperti solat berjemaah, makan dalam talam, gotong-royong, qiamullail dan sebagainya. Ha, study group itu memang termasuklah kan? Sebab study itu kan sebahagian daripada ibadah.

Bosan. Semua benda ibadah.

Haih, macam itu pula! Pssst, meh dengar sat. 

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka beribadat kepadaKu"- (Az-Dzariyat: 56)

Tapi...

Nanti aku cerita satu benda lagi. Kalau kau nak dengar penjelasan, aku sudi cerita. Tapi tunggu post seterusnya lah (4)

Oh,sebelum terlupa. Ibadah kita kalau mahu diterima Allah, mestilah mematuhi dua perkara; 1) niat lillahi taala dan 2) mengikut syariat.

Nak tak nak, kita kena tambah ilmu. Banyak-banyak! ^.^

Salam alaik


nota kaki;
(1) 


Sebaik-baik manusia adalah orang yang panjang usianya dan baik amal perbuatannya. Seburuk-buruk manusia adalah orang yang panjang usianya dan buruk amal perbuatannya.” [Hadis riwayat Ahmad]

Ada dua nikmat yang ramai orang tertipu oleh keduanya; iaitu nikmat sihat dan waktu lapang.” 
[Hadis riwayat Bukhari]


(2)

 "Dan tetaplah memberi peringatan. Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang mu'min" (Adz-dzariyat: 55)

(3) Tajuk ini akan dikupas selepas-selepas post kali ini

(4)Kupasan " Inilah agama" :) Tingkat izzzahmu, sahabat! Kita orang yang mulia dengan Islam. Nantikan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan