Jumaat, 15 Ogos 2014

Rajuk diri






Nafas Panjang
Huh!
“ Dai’e perlukan nafas panjang!”
Aku masih ingat pesanan itu. Nafasun Thoweeel!
Waktu itu, tak faham. Leyh? Kenapa? Tak faham!
Hukum alam,tidak semua perkara kita akan dapat sebab musababnya secara terus. Tidak semua perkara kita akan Nampak kesannya dalam waktu yang singkat. Roh yang dalam diri kita pun kita tak mampu nak tahu bagaimana bentuknya, inikan pula apa yang akan berlaku.

Saudaraku,


Dahulu aku juga seperti kamu. Mahu jadi neutral. Orang biasa-biasa saja. Jaga syari’at,solat dan ikhtilat. 

Ini cerita, beberapa tahun yang lepas punya...
Cukup, jangan ajak aku lebih-lebih. Aku dengan halku, dan kau teruskan apa yang kau rasa kau mahu lakukan.

Dakwah, seruan, usrah, daurah…sudah lah, aku mahu bebas dari semua itu. Cukup-cukup lah apa yang telah aku pelajari dahulu. insyaAllah, itu sudah cukup.

Pernah saja aku didengarkan dengan ceramah – ceramah dakwah, ada hadis menyebut;

“Barangsiapa yang mengucapkan lailahaillallah-Tiada Tuhan selain Allah, maka dia adalah dai’e (penyeru)”

Ada juga penceramah sebut:

“…kalian adalah sebaik – baik ummat, yang dikeluarkan dalam kalangan manusia, yang menyerukan kepada perkara kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah”

(QS Aali – Imran:110)

Aku percaya. Ya, aku akui aku adalah dai’e. Tapi dai’e kepada diri sendiri terlebih dahulu.


Ketika ummat sedang tenat


Ah, aku bosan dengan seruan sebegini. Ummat sedang tenat, ummat sedang tenat… memang sudah tiada noktah yang lain kah untuk dijadikan tajuk utama untuk aku turut bergerak?

Masih ramai orang yang diluar sana perlukan kalian, kenapa ajak aku? Aku sudah punyai ilmu agama walaupun sedikit. Apa kata kalian ajak yang diluar sana, yang merempit, yang buang anak, yang berpacaran. insyaAllah, pandailah aku jaga diri. Mereka lebih memerlukan kalian. Aku boleh jalan sendiri. Aku okey saja, insyaAllah. Bukan kau pernah kata ke, masa itu perawatan. Jadi tidak mustahil lah dalam aku nak baiki diri ini, masanya lama sedikit. Hai, takkan kau pula yang tidak sabar…

Lagipun kau pun tahukan, Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum itu kalau kaum itu sendiri tak rasa nak ubah. so, penat - penat saja kau ajak aku kalau aku tak nak.

Dan aku pun masih dengan lamunan ku...

Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan