Ahad, 26 Februari 2012

Aku tak tahu mana perginya penyapu

"Seperti biasa. Kerja rumah yang wajib. Tapi aku tak tahu mana perginya penyapu."

Kadang-kadang kita menjadikan suatu yang telah ghaib, menghaibkan juga niat baik. Contoh yang paling dekat dengan diri saya, dan saya akuinya.

Kita nak buat nota, tapi tak ada kertas warn-warni, jadi kita pun malas nak buat nota dan tangguh lagi.

Atau mungkin...

Kita nak sapu bilik atau kawasan yang besar yang memerlukan bukan seorang sahaja yang menyapu, tapi ternyata tiada yang dapat membantu. Kemudian kita pun kata "tak payahlah sapu lagi, tunggu gotong royong minggu depanlah"

Atau mungkin...

Kita nak belajar dan fahami fikrah sesebuah gerakan atau mungkin usrah akan diadakan esok. So, kena study buku sikit atau cari maklumat terkini tentang global, tapi buku usrah tak beli lagi atau broadband tak laju. Kemudian kita tinggalkan niat baik itu membusuk tanpa ada rasa pinjam dari kawan atau bertanyakan orang lain.

Atau mungkin...

Kita rasa macam nak solat dhuha, tapi terlupa telekung basuh. Jadi kita tinggalkan solat dhuha. Padahal pakai jubah, tudung + stoking dah cukup.

Inilah sebenarnya yang membuatkan kita tak bergerak malah membuatkan gerabak iman itu berhenti dengan mudahnya. Alasan-alasan bisikan syaitan membuatkan gerabak itu bergerak dengan lebih lambat. Jika ini berterusan, maka gerabak iman lebih mudah untuk berhenti.

"wa a'iddu lahum mastatho'kum min quwwatiw wa min ridhotil khoili turhibuna bihi 'aduwwallahi wa 'aduwwakum "

persiapkan apa yang ta cukup. cari apa yang hilang. bukan tunggu penyapu datang sendiri ^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan