Jumaat, 23 November 2012

Matin (Didik)

Nurul Matin mengalirkan airmata dengan kesyahidan seorang mujahid as-Syahid Ahmad al-Qadih yang menemui Allah azwajalla ketika genap 8 hari serangan Israel dijalankan yang bermula 1 muharram 1433 sehingga sekarang. As-Syahid bersama rakan-rakannya pada mulanya bergerak ke arah sempadan untuk memacak bendera Palestin di pagar sempadan sebagai simbolik kemenangan mendapatkan hak mereka dalam gencatan senjata. 
Namun askar Israel bertindak menembak mereka dengan peluru hidup.

Nurul Matin,seorang gadis berusia 12 tahun masih keliru dengan apa yang dia hadapi. Sedang ralit dia melihat status terbaru di 'wall' group Aman Palestin Mesir, dia mendengar teriakan ibunya mengaduh. Dia segera melihat apa yang berlaku.

"Kau didik anak macam mana? Aku penat-penat cari duit, kau buat apa kat rumah ha?"
"Kau ingat kau siapa nak tampar-tampar aku? Aku kemas rumah, lap tingkap, buat apa yang kau suruh, ini itu, kau nak komen apa lagi? Kau ingat aku sempat nak buat semua? Kau tu pulak asyik keluar sampai lewat malam. Entah dengan siapa lah kan?"

Nurul Matin hanya mengintai dibalik dinding. Matanya berair. Dia menatap setiap lekuk dan menghayati warna yang menghias setiap ruang di rumahnya. Kosong.Tiada apa yang indahnya rumah dengan penghuni yang tidak indah. 

"Kalau hari-hari abang nak mengamuk macam ni, ceraikan aku!"

Berdentum hati Nurul Matin mendengar lafaz dari ibunya itu. Jantungnya berdegup kencang. Dia bangun.

"Kalau itulah yang kau nak, baiklah. Siti Munirah Ahmad Kamil, aku..."
"Abah! Ibu!!!"
*****
BERSAMBUNG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan