Jumaat, 16 Mei 2014

Asybal 1: Matahari


Angin sepoi bahasa menampar lembut pipinya. Dia masih setia menunggu mentari muncul. Seawal jam 4.30 pagi, usai menunaikan solat Subuh dimasjid berhampiran,  dia terus menuju ke persisiran pantai dengan harapan dia sempat untuk melihat matahari naik dari sebelah timur pantai.

Alexanderia masih belum hidup sepenuhnya. Jalanraya masih lengang dan sunyi kalau mahu dibandingkan situasinya dengan Kaherah. Sangat merbahaya untuk berjalan bersendirian melainkan dilengkapi dengan senjata, ilmu pertahanan diri dan tawakkal yang tinggi.

Asybal masih menunggu. Kalau-kalau hari ini,  mentarinya lebih indah dari semalam. Atau boleh jadi hari ini mentari keluar dengan wajah muram. Siapa yang tahu?

"Kau rasa hari ini mentari ada atau tidak?"

Suara itu menerpa telinga. Asybal memandang ke kanan. Bahunya dipegang. Lelaki itu menyambung lagi pertanyaannya.

"Atau ia akan terbit dari hujung sana, bukan seperti sediakala"

Lelaki itu senyum sambil jari telunjuknya menghala ke arah Barat pantai. Asybal mengangkat kening ala Ziana Zain. Dia tidak menghiraukan persoalan itu. Dia lebih memilih untuk menyaksikan sendiri mentari yang kini baru saja mahu keluar dari bawah laut. Langit sudah mula memerah. Asybal mula mengukir senyum.

"Aku ada impian. Impian yang kabur kerana manusia. Sejak itu, aku mula membenci semua. Aku lebih rela bertemankan matahari. Tengok, indah bukan?"

Asybal menunjuk ke arah timur. Ya,  matahari sudah mula naik.

Lelaki yang segak itu hanya membisu. Namun,  senyuman masih terukir dibibirnya.

"Impian apa yang kau mahukan itu?"

"Aku mahu hidup seperti orang biasa. Gembira dan tenang. Itu rasa sebenar manusia!"

"Adakah kini kau bukan manusia biasa?"

Asybal diam. Dalam hatinya,  mahu saja dia menghalau lelaki itu. Tapi dia tahu,  itu perbuatan yang sia-sia. Masuk kali ini sudah empat puluh kali dia menghalau lelaki itu pada hari-hari sebelumnya. Kali ini dia mahu cuba memekakkan telinga.

"Kau masih manusia biasa, Asybal. Walaupun maksud namamu 'singa', kau masih seorang manusia biasa. Malah hina!"
Asybal tersentak. Dia naik radang. Kali ini,  dia tidak mampu untuk memekakkan telinga. Dia menjerut kolar baju lelaki itu. Terasa sesak didadanya. Sangat sesak,  tapi Asybal makin mengukuhkan jerutan itu.

Lelaki itu buat muka selamba. Rambut yang hitam pekat tersisir rapi. Yang anehnya,  dia masih lagi tersenyum.

"Apa yang kau nak sebenarnya?"
"Apa yang kau nak sebenarnya?"

Lelaki itu mengulang kembali pertanyaan Asybal. Asybal tidak puas hati.

"Baik kau cakap pada aku,  kau nak apa sebenarnya?!"

Asybal menengking. Dadanya makin sesak. Dia cuba mengatur kembali pernafasannya.

Lelaki itu masih senyum,  sinis. Lalu bersuara lagi.

"Baik kau cakap pada Dia, kau nak apa sebenarnya?!"
Lelaki itu mendongak ke langit. Perlahan Asybal melepaskan kolar baju lelaki itu. Dia menunduk. Ada air mata yang bertakung. Lelaki itu mula bersuara.

"Kau suka berkawan dengan matahari,  tapi kau tak pernah nak cari asal puncanya"
"Siapa kata? Siapa kau untuk mengadili apa yang aku rasa?!"

"Apa yang kau rasa?"
Lelaki itu mengajukan kembali persoalan itu kepada Asybal.

"Kau pernah rasa,  hidup kau kosong? Kau pernah rasa, manusia semua pembohong? Kau pernah rasa, kau tidak pernah ditolong? Kau pernah rasa,  yang kau tak rasa ada fungsinya kau hidup didunia?"

Asybal memandang matahari. Tegak berdiri. Lelaki itu membalas.

"Ya,  aku pernah rasa semua itu dan masih merasainya sehingga sekarang. Sebab itu aku jumpa kau! Kau pernah tanya,  kenapa aku kosong? Kau pernah tanya,  kenapa ada  manusia pembohong? Kau pernah tanya,  kenapa tiada yang menolong? Kau pernah tanya,  kenapa kau tidak berfungsi sebaiknya? Hari ini,  aku dah jumpa jawapannya. Rupanya sebab kau tidak pernah bersyukur!"

"Huh, siapa kau mahu mengadili aku" Asybal membalas sinis.

"Dan sebab kau terlalu ego!"

Kali ini giliran lelaki itu bertanya.
"Pernah kau cari isi hidup kau? Pernah kau cari,  manusia yang jujur? Pernah kau cuba membantu manusia? Pernah kau  muhasabah,  fungsi kau sebagai manusia biasa,  sudah terlangsai atau belum?"

Asybal menjawab.
"Kau mahu tahu satu perkara? Aku dah pernah buat semua itu. Tapi sekarang kau lihatlah,  aku lebih rela berkawan dengan mentari"

"Sebab kau tidak pernah hargai segala yang kau ada dan yang kau lalui. Kau tidak pernah rasa Allah sentiasa akan membimbing jika hambaNya memohon. Kau ego, tidak mahu mengiyakan apa yang benar dan kau tak sanggup untuk melakukan perubahan kerana kau lebih percayakan matahari daripada kata Tuhan. Asybal,  ucapkan alhamdulillah dari dasar hatimu. Mohonlah, sebab Allah tidak pernah mensiakan permohonan hambNya berharap.

Lelaki itu pergi. Asybal masih berdiri.
'Tidak pernah bersyukur. Ego!'

bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan