Isnin, 13 Julai 2015

Saya sudah 21

"Kecil-kecil lagi dulu",
Itu ucapan biasa,
Bila sudah lama tak bersua,
Kini
"Dah besar panjang"
Itu skrip sekarang.

Menangis,
Sering,
Hingga ummi tak sempat melayan,
Kerana anak sepuluh,
Murid berpuluh-puluh,
Tapi satu,
"Sabar, optimis..."

Cakap besar,
Semangat berkobar-kobar,
Abi dengar saja,
"Reformasi!" bergema,
Sampai masa nanti,
Dia tahu:
Dunia politik tak selamanya begitu,
Adakala disinggah putus asa,
"Sikit saja lagi!"

Saya sudah 21,
Terlalu pantas masa berlalu,
Sudah menginjak usia baru,
Melangkah ke usia kematangan,
Optimis, mesra dan rasional,
Hilang itu,
Gelaplah dunia.

Saya sudah 21,
Al-Fateh gemilang pada usia ini,
Usamah bin Zaid lebih awal mendahului,
Faris Audah ikut menjejaki,
Saya, bila lagi?

Saya sudah 21,
Dua hari lagi kalendar masihi,
Berbulan-bulan lepas kalendar islami.

Salam alam 21.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan