Rabu, 8 Julai 2015

Sesuci debu Soifi (1)



''Air Sungai Nil memukul tepian tebing. Jambatan yang merentasi sungai itu sibuk dengan kenderaan yang pelbagai jenis. Setiap satunya mengeluarkan bunyi hon yang berlainan.
'Gulp.....'
'Gulp.....'
'Gulp.....'
" 'Amil eyh? Ya Salaaaaaaaam!!!!"
Amirah dipeluk dicium seorang wanita Arab berpakaian serba hitam.
'Siapa pula makcik Arab ni? Isy...'
" 'Amel eyh? Enti binafsi wahid? Leyh? (Kau buat apa ni? Seorang diri? Kenapa?)"
'Aduh, makcik ni. Nak jadi macam M aku pulak. Banyak tanya...'
"Asifah, enti mineyn? Wa men enti? (Maaf, kamu dari mana dan kamu siapa?)"
Amirah melepaskan diri dari pelukan wanita berkelubung hitam tadi. Dari mata wanita itu, kelihatan garis-garis usia. Barangkali usianya 40-an.
"Enti musy 'arfah? (Awak tak tahu?)"
Amirah menggeleng. Wanita tadi menjegilkan mata.
'Oh, aku kenal mata ni. Macam...'
"Ana ustazah Huda!!!! Ustazah Al-Quran..."
Ya, Amirah ingat. Ustazah ini mengajarnya subjek Al-Quran tahun lepas. Ketika itu Amirah suka duduk dibahagian depan sekali kerana seronok mendengar ibrah setiap kali tamat kelas Al-Quran. Maklumlah, bila belajar Quran tanpa tadabbur, umpama macam burung kakak tua. Pandai ajuk, pandai hafal, tapi tak faham maksud.
Ustazah Huda mengajaknya duduk diatas kerusi di kedai lesehan di bawah jambatan itu, Amirah menolak.
"Tak manis anak perempuan aku duduk sorang-sorang di tepi tebing macam ini..."
Amirah menurut kata. Mereka duduk di kerusi yang disediakan. Ustazah membeli secawan teh.
"Kau datang sendirian ke ustazah? Macam aku?"
Ustazah Huda menggeleng. Sambil tangannya menunjukkan ke arah kapal yang sedang memulakan pelayaran disekitar kawasan sungai yang sudah tercemar itu. Matanya bersinar tanda sedang senyum,  mata Amirah pula berkaca seperti baru selesai menangis.
"Ustazah tak pergi naik kapal sekali dengan keluarga ustazah ke?"
Ustazahg menggeleng sekali lagi.
"Kau mahu teh ni? Orang Mesir suka minum teh. Teh menghilangkan stres..."
Amirah masih diam. Dia memandang alur air yang berubah bentuk setelah dilalui kapal tadi.
"Kau pandang alur air tu betul-betul..."
Amirah memandang Ustazah Huda.
'Tahu-tahu je dia aku pandang apa...'
Ustazah menunjukkan tangan ke arah alur air itu sebagai arahan kepada Amirah untuk kembali melihat air sungai tadi.
Lima minit berlalu. Amirah jadi penat melihatnya.
"Apa yang kau lihat padanya, anakku Amirah?"
"Air?"
"Ya, lagi?"
"Berombak?"
"Ya, lagi?"
"Kembali seperti sediakala?"
"Ya, tepat! Apa hubungannya dengan hidup kamu?"
Amirah senyap. Diam seribu bahasa. Tidak bersuara walau sepatah kata.
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal, (yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezeki (nikmat) yang mulia. (al-Anfaal 2-4) "
Ustazah Huda melafazkan ayat Quran itu dengan penuh syahdu.
"Kau rasa apa bila aku baca ayat ini?"
Amirah senyap. Matanya berkaca. Dia terus memeluk Ustazah Huda.
"Semua orang cakap, nak tenang ingat Allah. Nak bahagia, dengan Allah. Tapi kenapa aku rasa Allah tak sayang aku? Allah tak balas rasa aku nak mencintai Dia? "
Amirah mula meluahkan isi hatinya.
"Amirah anakku, kenapa kau katakan sedemikian rupa?"
"Kenapa aku tak rasa aku sedang solat? Kenapa khusyu tak pernah hadir? Kenapa amal-amal yang aku lakukan seakan tak menambah rasa syukur aku?"
Ustazah Huda senyum.
" Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu siarkan.” (QS. Adh Dhuha: 11)
Kau sedang bersyukur, anakku..."
Amirah pelik. Ustazah mengulangi ayat 11 surah Adh-Dhuha kepada dengan perlahan-lahan supaya Amirah dapat menangkap apa yang hendak disampaikan.
"Kau sudah sebut kau sedang berusaha khusyu dalam solat. Kau sudah sebut kau menambah amal untuk menambah rasa syukurmu, itulah tanda syukurmu! Aku yakin bukan untuk kau riyakkan di hadapanku..."
Amirah diam menunduk.
"Anakku, kerana sayang Allah buat dirimu, aku datang menemuimu dengan rasa sayangku kepadamu sedangkan aku sudah berjanji untuk bersama keluargaku bersiar-siar disini hari ini. Dengan sayang Allah, mereka yang menyokong aku menemuimu apabila melihatmu bersendirian..."
Amirah masih diam. Rasa terlalu pesimis terhadap Tuhan sendiri. Dia beristighfar.
"Anakku, dahulu aku lihat kau sentiasa bersama Syafira didalam kelas. Kenapa hari ini aku melihatmu sendirian?"
Amirah membaling batu yang dia genggam di tangan sejak tadi kearah laut.
Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan