Sabtu, 18 Mei 2013

Ahmad (2)


"Apa kau kata? Anak yatim?"

Gedebush!

Faris jatuh. Bibirnya berdarah, pipinya lebam. Dia bangkit, tapi bukan untuk melawan.

"Haha, kau baru tahu? Ha? Baru tahu? Anak tunggal Dato' Syakir adalah anak pungut, kau tak tahu itu? Hahaha..."

Faris gelak terbahak-bahak.

"Kau tak rasa hairan ke? Nama kau, Ahmad Syukur bin Mohd Syakir kan? Dato' Syakir mana ada 'Mohd' kawan. Alahai, anak pungut. Tak sedar diri lagi ke? So, kau jangan haraplah yang Amanina akan suka pada kau lagi lepas dia tahu hal ini. Kau bukannya pewaris harta Dato' Syakir yang bongkak tu!"

Gedebush! Gedebush!

Tumbukan kali ini berkali-kali sehingga Faris tidak mampu untuk bangun. Tubuh Ahmad yang sasa walaupun baru Tingkatan Satu tidak mampu ditolak Faris.

"Kau ingat aku nak sangat Amanina? Aku banyak lagi benda nak fikir lah! Kau nak dia, kau ambil lah! Tapi jangan pernah hina ayah aku!"

"Aduh, tolong! Cikgu! Cikgu, tolong!"

Ahmad semakin tidak keruan. Dia menumbuk Faris seakan orang gila. Cikgu Bahar,Guru Disiplin SMK Lemak Manis, dan Cikgu Borhan datang meleraikan. Namun, kegilaan Ahmad tidak dapat dikawal.

"Ahmad! "

Pang!

Pelajar-pelajar mula memenuhi ruang. Ada juga yang menjulur kepala dari tingkap-tingkap kelas.

Apa dah berlaku?!

Ahmad berhenti. Darah mengalir dari hidungnya. Dia baru sedar. Tangannya masih tergenggam kemas. Urat lehernya juga masih tegang.

"Semua bersurai dalam kiraan tiga! Satu...."

Cikgu Bahar memberi arahan. Semua yang ada patuh. Sambil berlari mereka masuk ke kelas masing-masing.

Suasana belakang sekolah sunyi. Hanya ada suara unggas dan suara Faris yang mengaduh.

"Borhan, kau tolong aku bawakan Faris."

Cikgu Borhan membantu. Faris sempat menjeling sinis pada Ahmad sebelum dia pergi dari tempat itu dengan dipapah oleh Cikgu Borhan.

Tinggal lah Ahmad dan Cikgu Bahar. Unggas tiba-tiba berhenti berzikir. Angin pula yang menyanyi sepoi-sepoi bahasa.

Ahmad menyeka darah yang mengalir dari hidungnya. Mujur tidak banyak.

"Ahmad, kau kenapa?"

Ahmad diam.

"Kau ingat dengan cara macam itu masalah kau boleh selesai?"

Cikgu Bahar menolak Ahmad. Ahmad naik berang. Direnggut kolar leher Cikgu Bahar. Cikgu Bahar pula sedikit pun tidak terkejut dengan tindakan Ahmad malah menunggu genggaman tangan Ahmad singgah di tubuhnya. Mata Ahmad bulat, kemudian mengecil sedikit demi sedikit. Air mata mula berderai. Ahmad tunduk. Tangannya masih kemas memegang kolar baju Cikgu Bahar.

"Kenapa semua orang tak faham Ahmad? Kenapa?"

Cikgu Bahar senyap. Mahu semua perkara yang terbuku di hati Ahmad terungkap. Biar Ahmad rasa lega. Biar Ahmad rasa tenang. Biar Ahmad rasa, tidak semua orang yang yang tidak mahu memahami dirinya. Cuma hanya dia sahaja yang menyembunyikan.

Biar angin semilir membawa pergi segala keperitan yang Ahmad rasa. Biar Cikgu Bahar merasa segalanya. Biar Ahmad tahu, Allah tidak pernah meninggalkan dirinya.

"Ahmad anak orang kaya, tapi tidak bahagia. Ayah Ahmad orang tidak suka, tapi Ahmad tetap sayang dia.  Tiba-tiba, Faris kata Ahmad anak pungut. Apa semua ini?  Kenapa semua ini berlaku pada Ahmad? Mana Allah Yang Maha Adil?"

"Ahmad! Kau ada ibu, Alhamdulillah. Kau ada ayah, Alhamdulillah. Kau tidak cacat, Alhamdulillah. Kau nak apa lagi?"

"Ahmad nak bahagia macam orang lain yang ada keluarga. Ahmad dah tak tahan hidup dalam cemuhan orang "

"Ahmad, kau lahir dekat dunia ini, itu pun dah satu kebahagiaan. Pernah kau syukuri benda itu? Pernah kau hargai?"

Burung-burung berkicau di dahan tempat mereka bersandar. Burung-burung itu seakan membantu menjawab; 'Tak pernah, tak pernah'

"Semua orang Allah kurniakan nikmat bahagia yang berlainan. Cuma atas kita untuk meneliti dan mensyukuri setiap musibah,nikmat dan ujian yang menghujam kita."

Cikgu Bahar senyum. Ahmad senyap. Dia tidak pasti mahu mengakui atau menentang. Masih ragu-ragu.

"Ahmad..."

Cikgu Bahar memandang Ahmad yang turut bersandar pada sebatang pokok di belakang sekolah itu.

"Sungguh menakjubkan perihal orang mukmin kerana semua perkara yang menimpanya adalah kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan hanya kepada orang yang beriman. Apabila dia diberi nikmat lalu disyukurinya maka jadilah nikmat itu sebagai kebaikan baginya. Sebaliknya apabila dia diuji dengan musibah, maka dia bersabar lalu menjadikan pula musibah itu sebagai kebaikan baginya.”(1)

"Ahmad mesti orang kuat iman kan? A'ah, cikgu yakin saja dan cikgu nampak je lah Ahmad ni sebenarnya budak yang baik-baik."

Ahmad masih diam. Hatinya sedikit terubat.

"Jangan kembang sangat hidung tu Ahmad. Nanti malu cikgu nak jalan dengan kamu "

Cikgu Bahar berseloroh. Burung-burung tadi turut geli hati. Muka Ahmad merah menahan malu.

'Mana Cikgu tahu ni? Kembang sangat ke hidung aku?'


**********
'Macam manalah orang dulu-dulu boleh ada semangat macam ini eh? Haisy, tak faham aku. Nak tanya Cikgu Bahar, nanti dia tahu aku pinjam buku pustaka secara haram. Hurm...'

Ahmad ralit dengan soalan-soalan yang berada dikepalanya. Tiba-tiba...

Prang!

Bunyi pinggan pecah datang dari ruang makan banglo dua tingkat rumah itu.

"Kau masak makanan apa ini? Kau ingat aku kucing? Boleh terima semua makanan? 2 tahun aku kahwin dengan kau, kau masih masak makanan kampung ini?"

'2 tahun? Ayah, sejak bila ayah nyanyuk nih?'

Ahmad menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dia hanya melihat drama pilu itu dari jauh. Dia nampak dan dia tahu, ibunya sedang mengutip makanan yang tumpah dan kaca yang pecah. Dia tidak berani masuk campur.

Dato' Syakir berlalu dari ruang makan. Dia masuk ke bilik dengan menutup pintu bilik sekuat halilintar. Datin Syamsiyyah menangis teresak-esak. Ahmad menghampiri dan membantu mengambil penyapu. Dia tidak mengeluarkan walau satu kalimah memandangkan ibunya yang turut senyap. Sebelum dia sampai ke ruang makan, Puan Syamsiyyah menyedarinya dan segera memberhentikan tangisan untuk menyembunyikan apa yang berlaku.

Setelah bersih, dia sempat bergurau dengan ibunya.

"Ibu, cuba ibu teka, siapa yang kita kena sayang tiga kali?"

"Erm, mesti tiga kali je ke? Siapa ya?"

"Kan Nabi s.a.w sebut; ibumu, ibumu, ibumu...(2) Mestilah jawapan dia ibu"

Ahmad mencium pipi ibunya kemudian meminta izin untuk masuk ke bilik. Puan Syamsiyyah mengiringinya dengan pandangan sayu dan terharu.

bersambung

rujukan:
(1): Hadis sahih riwayat Muslim no. 2999.
(2):
عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ :يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ، قَالَ أَبُوْكَ
Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.’”
(HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)


3 ulasan:

  1. "Kau tak rasa hairan ke? Nama kau, Ahmad Syukur bin Mohd Syakir kan? Dato' Syukur mana ada 'Mohd' kawan. Alahai, anak pungut. Tak sedar diri lagi ke? So, kau jangan haraplah yang Amanina akan suka pada kau lagi lepas dia tahu hal ini. Kau bukannya pewaris harta Dato' Syukur yang bongkak tu!"

    Dato' Syukur au Dato' Syakir?

    Keliru sekejap. Hee

    BalasPadam
  2. trm kasih tlg check. sebab taip dlm keadaan nak cepat. x sempat nak recheck. jazakillah khairan :-) nanti akan diedit,insyaAllah

    BalasPadam
  3. kak amirah jalil..sorry. guna enset buka blogger. jadi terpdm komen akak sbb terslh tkn. tp lepas ni...entah, tunggu mood dan idea dtg utk smbg. doalah semoga qhmad x behenti macam matin ^^,

    BalasPadam