Selasa, 29 Mei 2012

Sang pendamping




Benarkah?

Ya, memang benar baa. Semakin kita membesar, semakin kita pandai menilai.
Kalau dahulu, mungkin kita tidak tahu, sama ada mahu membeli coklat atau gula-gula. Bila beli coklat,alasannya; “sebab sedap”. Kalau memibeli gula-gula,alasannya: “sebab sedap” .

Tapi, saya rasai perbezaannya. Bila saya sudah meningkat dewasa. Bila saya berniat untuk membeli coklat, alasannya: “untuk beri hadiah to somebody”. Atau mungkin boleh jadi “muntuk dimakan ketika bosan”. Bila berniat mahu beli gula-gula, alasannya “ saya dah tak mahu ‘mengangguk’ saja di alam kelas”.
Itu hanyalah soal kecil ,bukan. Ada banyak lagi perkara-perakara yang lebih besar yang bakal kita tempuhi. Perkara-perkara inilah yang menuntun kita samaada sudah pandai menilai atau belum. Memang tidak dinafikan, kesilapan dalam menilai pernah terjadi dalam hidup kita, termasuk diri ini. Kerana itulah, bagi saya perlunya kepada pendamping setia.

Pada saya pendamping setia adalah pendamping yang sentiasa mengikut sama ada secara zahir ataupun tidak. Pendamping setia tidak memberi kerana diminta, tapi sentiasa ingin memberi sehingga kita bereasa bosan kadang-kadang. Tapi akhirnya berguna juga pemberian si pendamping pada suatu masa kita diuji. Baharu kita hargai si pendamping yang tidak pernah jemu memberi secara zahir mahupun emosi.

Sudah tentulah pendamping di tangga pertama perlu kita khususkan buat Dia; Allah. Dia memberi bukan ketika diminta sahaja. Kita pula jarang menghargai kerana ego; merasakan apa yang dipanjatkan dalam doa adalah yang terbaik. Jarang sekali kita meminta Allah memberikan kita yang terbaik. Ialah kan, cuba kita ingat  balik doa kita; “Ya Allah, berikan aku kejayaan dalam UPSR@ PMR@ SPM” jarang kita doa, “Ya Allah, andai kejayaan itu adalah yang terbaik, maka perkenankanlah. Jika kegagalan itu yang terbaik, maka tabahakan lah”.

Pendamping di tangga kedua yang sering kita lupakan adalah seorang pendamping yang setia mendampingi kita sehingga saat nafasnya terakhir pun dia masih mahu mendampingi kita. Ya, dialah Muhammad s.a.w. Nabi dan Rasul yang mencintai ummatnya sehingga tidak lupa menyebutnya di akhir nafasnya. Tapi, secara jelasnya, tidak ramai yang mampu bersaksi dia sebagai utusan Allah di saat matinya. Naudzubillah :’(

Pendamping ketiga yang kita jarang hargai adalah si pendamping yang jarang menunjukkan sayangnya pada lafaz. Tapi sering terpamer pada tingkah. Haiwan pun sudah dapat meneka sayang itu adalah sayang yang suci. Sayang seorang ayah, sayang seorang ibu. Hanya Allah yang dapat membalas jasa si pendamping.

Seterusnya pendamping yang buat saya termimpikan. Sering, segala yang telah dilalui. Membuatkan kita bersemangat menjauhi dosa yang zahir mahupun tersembunyi. Sahabat, pendamping yang sentiasa berada dimana sahaja saya berada. Tidak dimata, atau dalam mimpi , ada dihati, ada pada doa rabitah. Semoga kamu baik-baik sahaja. Jaga diri,iman, hati. Sayang kamu :’( fillah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan