Selasa, 11 September 2012

Nilai Kemewahan


Kejayaan

Apa erti sebuah kejayaan dalam kehidupan? 

Dapat melanjutkan pelajaran? Dapat duit geran disebabkan berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA/S atau 'up' sikit luar negara etc Timur Tengah,Asia Barat @ Timur, Rusia, Antartika?

Aku terfikir satu malam, apa sangat yang aku sibuk-sibuk nak sambung belajar. Kenapa aku sibuk-sibuk nak tajmik orang? Kenapa aku sibuk-sibuk nak ajak dakwah segala bagai? Macamlah orang yang aku ajak akan patuh pada tarbiyyah. Confirm ke aku ni buat kerja betul-betul ikhlas?

Aku masih tenggelam dengan pertanyaan-pertanyaan sebegitu sehingga akhirnya lagu syair Imam Syafei ini membuatkan aku terpaku.



Betapa indah syair seorang yang alim. Benarlah ((“Hanya yang takutkan Allah di kalangan hamba-hamba-Nya adalah ULAMA“ [ Surah Al Fatir:28 ]))

Aku teringat yang aku pernah baca buku "Imam Syafei-pejuang kebenaran" karya Abdul Latip Talib. Buku ini banyak memberi pencerahan mengenai cintakan ilmu, adab berguru, adab menuntut ilmu, adab terhadap ibu bapa dan yang paling penting kebergantungan kepada Allah. Pembaca, silalah beli buku ini. It's very interesting! 

Daripada cerita dalam buku tersebut, aku simpulkan. Pastinya kejayaan dalam hidup beliau adalah kejayaan menguasai ilmu. Mean, bukan sekadar hafal, tapi amal.

Apa yang hebat sangat ilmu sampai Imam Syafei begitu cinta akannya? 
“Hanya yang takutkan Allah di kalangan hamba-hamba-Nya adalah ULAMA“ [ Surah Al Fatir:28 ]
Jadi mahu jadi orang yang takutkan Allah, mestilah ada ilmu. Perlu cari ilmulah maksudnya.

Maka, aku perlu letakkan kejayaan dalam hidupku adalah seperti beliau.

Kemenangan

Kemenangannya pula? Bagi, kemenangannya adalah keselamatan dan kebahagiaan. Aku suka bila tahu akan sesuatu. At least aku tidak ditipu lagi. Tapi tak bermakna aku takkan pernah ditipu! Hanya Allah sahaja mustahil ditipu. 

Dari sudut ilmu, mestilah selamat dunia akhirat. "tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang didunia dan akhirat"-as-SYafei.

Berkat

Kejayaan dan kemenangan yang macam inilah yang membawa berkat bagi aku. Tenang dunia akhirat. Even, didunia kita dilanda musibah or kena boo ke apa ke, kita tetap tenang. Kalau salah kita mengaku dan baiki, kalau tak salah, kita tegakkan hak.

Ibarat pohon zaitun

"Taqwa adalah pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar. Ia ibarat pokok zaiton, minyaknya membawa berkat, ia juga memberi kejayaan dan kemenangan"-as-Syafei.


Tak lain, main point aku kat sini.... To grab the 'taqwa'... the gold that dissapered from individual muslims today.

Tak ada apalah sangat dunia tanpa ilmu. akhirat juga hancur tanpa ilmu. Dengan ilmu jugaklah kita akan tahu semua jawapan bagi persoalan di bawah tajuk kecil kejayaan tadi. Wassalam =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan