Jumaat, 19 Disember 2014

Sehingga Allah menjadi segalanya!


Sebuah kehidupan

“Apakah kamu mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman sedang mereka belum diuji?”
(Q.S Al-Ankabut: 3)

Kita akui kehidupan yang bersimpang-siur membuatkan kita berasa lelah dengannya. Kita akui tiada satu pun yang akan mengeluarkan kita dari kelelahan ini kecuali dengan sebuah kerehatan dan berhenti dari menjalani kehidupan. Kita juga akui bahawa setiap yang mendatang pada hari yang ke hadapan ada yang memenuhi rasa kehendak dan ada yang berlawanan separuh per seratus ataupun berlawanan secara total dengan kehidupan! Kita akui itu.

Namun akurnya kita pada sebuah pengakuan tidak bermakna kita perlu berserah padanya. Berserah kepada pengakuan dan realiti-realiti tadi. Kerana kita berbeza. Kita adalah mukmin yang punyai Tuhan yang padaNya kita berpaut dan bergantung harap. Lalu kita diajar bagaimana untuk menghadapi hari-hari mendatang dengan jalan yang dijamin Pencipta kita dan utusanNya sendiri.

Aku mukmin, insyaAllah!

Ibnu Taimiyyah pula ada berkata, adapun istisna’ dalam iman iaitu jika seseorang berkata; “Aku mukmin, insyaAllah”.

Menurut Imam Ahmad dan Imam Syafei, tidak salah mengucapkan insyaAllah dihujungnya. InsyaAllah bukan bermakna keraguan terhadap keimanan kepada Allah, akan tetapi ketidaklengkapan kita dalam amal ke arah ciri-ciri mukmin itu sendiri.

Seringkali kita mendengar pengakuan teman-teman, “Saya ditahap Muslim. Belum Mukmin”, lalu berlambat-lambat melakukan amal.

Tetapi apa yang diajar Rasulullah s.a.w dalam doa ketika menziarahi kubur:
“Semoga keselamatan menyertai kalian hai para penghuni alam kubur dari kalangan mukminin. Sesungguhnya kami insyaAllah akan menyusul kalian”

InsyaAllah Rasulullah dalam doa ini mengandung sebuah cita-cita. Yakni cita-cita untuk mengikut  amal yang akan sampai kepada tahap mukmin itu seperti mayyit mukmin itu dengan penuh kesediaan!

Bagaimana dengan kita?

Mukmin = Optimis

UtusanNya s.a.w ada bersabda dalam sebuah Hadis riwayat Muslim;
“Sunguh ajaib keadaan oang beriman, sesungguhnya semua urusan mereka dalam keadaan baik. Dan tiada yang memperoleh keadaan ini melainkan orang yang beriman sahaja. Sekiranya dia dianugerahkan sesuatu, dia bersyukur. Maka jadilah anugerah itu baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu baik untuknya”

Betapa hebatnya ciri orang mukmin itu jika dia memulakan harinya dengan keadaan ini. Dan tidak ada keadaan ini melainkan orang beriman!

Baik buruk sesuatu yang menimpa atau hadir dalam diri dan hidup kita bergantung kepada bagaimana kita memandangnya.

Dua keadaan berbeza:
1)      Mendapat berita gembira
Kebiasaannya kita tidak rasa terbeban dengan berita ini. Malah, kadang-kadang  kesan yang sebaliknya dari syukur itu pula yang hadir. Maka, samada nikmat atau istidraj itu bergantung kepada kita yang mahu menjadikan apa pada sebuah berita gembira. Dan itulah ujian!

2)      Mendapat berita dukacita
Apabila mendapat berita yang kurang kita mahukan pula, kebiasaannya membuatkan kita putus asa dan putus harap. Dunia seakan-akan gelap. Sudah tiada jalan keluar!
Tapi bagaimana pandangan yang sepatutnya tertanam dalam diri mukmin itu adalah;

“(Iaitu) orang –orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”
(Q.S Al-Baqarah:156)

Itulah jawapannya! Itulah kuncinya! Tiada ketakutan untuk meneruskan hari-hari yang berbaki melainkan kembali kepada Allah.

Mukmin = Tekun

“Sesungguhnya Allah mencintai seorang hamba yang apabila ia bekerja, ia menyempuranakan pekerjaannya”
(H.R Tabrani)

Apabila sudah ada pandangan yang indah pada masa depannya, maka haruslah dia berkerja dengan sebaiknya. Menjadi pekerja yang bersungguh-sungguh. Menjadi anak yang bersungguh-sungguh. Menjadi pelajar yang bersungguh-sungguh. Menjadi manusia yang bersungguh dalam setiap posisi hidupnya agar diredai dan dicintai Allah. Sekali lagi, yang diredai dan dicintai Allah.
Maka, tidak wujud rasa bosan dan jemu dengan posisi-posisi yang ada melainkan kita lakukan yang terbaik untuk posisi yang ada dan kemungkinan untuk Allah menambah posisi baru adalah dalam pengetahuan dan kuasaNya.

Futur yang diindahkan

Adakalanya juga kita akui ada senggang-senggang masa yang dihinggap rasa kebosanan dan kejemuan pada posisi yang ada. Mungkin juga rasa lemah untuk meneruskan ketekunan dalam menjalani sebuah posisi kehidupan tidak kiralah alasannya mungkin kerana kesusahan kerjanya, tugasnya dan sebagainya. Itu kita namakan futur.

Namun, betapa cantiknya Islam, sebuah agama Allah yang tahu fitrah dan fatrah manusia itu, telah disediakan sebuah solusi yang cantik!

“Setiap amal itu ada masa-masa semangat dan setiap masa-masa semangat ada masa futur. Barangsiapa yang masa futurnya tetap dalam sunnah, maka dia telah mendapat hidayah. Namun barangsiapa yang masa futurnya membawa kepada selain itu (sunnah), maka dia telah celaka”
(HR Ibnu Hibban dan AlBani)

Ada dua pilihan bagi peminjam futur, hidayah atau kecelakaan. Barangsiapa yang mahukan hidayah, maka carilah solusi di atas jalan Islam. Barangsiapa yang mencari selain itu, maka celakalah dia kerana menjadi pemilik futur!

Lalu apakah yang dimaksudkan dengan futur yang diindahkan?
Kita melayan futur. Kita manjakan rasa putus asa, putus harap, malas dan rasa-rasa yang negatif!

Sehingga Allah menjadi segalanya!

Ada masa, mungkin kita terfikir untuk menghilangkan futur dengan lari dari segala yang mengelilingi kehidupan. Meleraikan segala ikatan posisi dan menghilangkan manusia-manusia yang kita datangi dari ingatan dalam masa yang sama, kita turut mahu lakukan peleraian ikatan tarbiyah kerana sudah tidak sanggup ditarbiyyah!

Kata kita, kita mahu jadi yang biasa-biasa. Cukuplah syurga yang biasa-biasa buat kita. Cukuplah kehidupan yang ‘sederhana’ bagi kita. Cukuplah sekadar kalimah ‘biasa-biasa’ yang akhirnya tertanam dan menjadi kebiasaan atau ungkapan biasa kita.

Kita sudah tidak tahan diuji sedangkan pada Allah kita hampir berjaya dalam ujiannya. Atau mungkin kita tidak sanggup diuji sedangkan ujian yang bakal menimpa belum pun pasti seperti yang kita sangkakan tahapnya.

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…”
(Q.S Al-Baqarah : 286)

Ayat ini saya akui, sudah biasa di lafazkan bagi mereka yang lelah dalam kehidupannya. Namun, berapa banyak peratusan keyakinan kita terhadapnya?

“Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami lah kamu semua akan dikembalikan”
(Q.S Al-Anbiya:35)

Lalu, tempat kembali manakah yang terbaik melainkan Allah?

Akhir kesimpulannya, sehingga Allah menjadi segalanya!
Allah menjadi tempat kita merayu dan mengadu rajuk dengan dunia. Kemudian kita kembali berkerja dengan kesungguhan seorang yang dicintai dan mencintai Allah!

Jika kita memahami dengan sedalamnya, tiada sebab untuk kita lari dari jalan Allah dan tidak memilih jalan ini! Mungkin kali pertama lari lari, Allah masih memberi rahmatNya dengan mengembalikan kita pada jalanNya. Kalau kita lari lagi, siapa tahu rahmat yang sama akan menyapa atau tidak!

Semoga Allah memelihara kita di atas jalan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan