Jumaat, 26 Disember 2014

Sisa dunia


Sejenak terdetik,
Indahnya langit,
Damainya bumi,
Cantiknya awan,
Subhanallah.

Hirupan udara dunia,
Dengan segala kesegarannya,
Caca marba nya,
Buat hati rasa senak,
Beginikah rasanya?

Teringat sebuah kisah,
Gigihnya seorang rijal,
Tabah seorang lelaki,
Mengemudi sebuah bahtera masa hadapan,
Terkesima seketika,
Sanggup dia lalui ini semua kerana aku?

Seorang aku dengan kehidupannya,
Ber aku-aku an dan ber kamu-kamu an,
Kehidupan sendiri,
Tak rasa mahu korbankan setitis peluh,
Untuk sebuah "esok".

Sebuah  kehidupan,
Ke aku an,
aku yang jalani,
Aku yang rasai,
Mengapa perlu pandang sisi-sisi,
Biarkan saja,
Mereka itu adalah sisa-sisa,
Hidupnya sia-sia.

Namun,
Ternyata pengorbanan lelaki itu kerana aku,
Tanpa dia sesatlah aku,
Tapi aku hidup untuk aku,
Sedangkan lelaki itu pembawa risalah,
Contoh dan qudwah,
Tapi aku tak sanggup melangkah??

Dia tunjukkan sebuah kehidupan yang tidak tersisa,
jika ku ingkari,
jika aku lari,
akulah sisa-sisa dunia,
akulah manusia sia-sia,
Sedang Tuhan menjadikan aku sebenarnya cukup bermakna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan