Rabu, 19 Disember 2012

Cinta tak kesampaian


Saya bukanlah orang yang pandai mengarang. Menulis itu, mungkin.

Saya mulakan penulisan ini.

Hadirnya cinta itu

Setiap orang pun maklum, bila baik pemulanya, baik jugalah akhirnya. Jika baik tercetus sesuatu perkara, baik jugalah bila ia berakhir. Sehingga ada kata-kata pujangga, mafhumnya 'futur dipertengahan jalan adalah hasil permulaan yang tidak baik'.

Begitu jugalah dengan hadirnya cinta.
Jika cinta hadir kerana dunia, punahlah cinta itu kerana dunia bakal punah juga suatu hari nanti.
Tapi kalau asalnya kerana Tuhanmu, dengan izinnya ia akan kekal sehingga ke akhirnya.


Cinta itu indah

Ya, sehingga ia mampu menjadikan kita sebagai korban.

Bila kerana dunia, tiada apa yang jadi halangan. Semua diletak ke tepi, Cinta yang lebih utama.

Kalau ia benar-benar kerana Allah, pengorbanan akan dibataskan dengan sebuah risalah syariat.

Cinta Nuh dan kaumnya

Pengorbanan 950 tahun...
Bukan satu pengorbanan sia-sia, tapi ia sebenarnya menampakkan besarnya pengorbanan untuk mengislah walaupun yang menerima dakwah hanyalah berapa kerat.


Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnyalalu ia berkata: “Wahai kaumku sembahlah Allah, sekali-kali tak ada Tuhan bagimu selainNya”.  Sesungguhnya (kalau kamu tidak menyembah Allah), aku takut kamu akan ditimpa azab hari yang besar (kiamat)”. (Al-A’raf: 59)
Sesungguhnya aku adalah seorang rasul kepercayaan (yang diutus) kepadamu, maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. Dan aku sekali-kali tidak minta upah kepadamu atas ajakan-ajakan itu; upahku tidak lain hanyalah dari Tuhan semesta alam. Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. (QS. Asy-Syuara’: 107-110)
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya. Lalu ia berkata “Hai kaumku, sembahlah oleh kamu Allah, (karena) sekali-kali tidak ada Tuhan bagimu selain Dia. Maka mengapa kamu tidak bertakwa (kepadaNya)?”. (QS. Al-Mukminun: 23)

Cinta tak kesampaian
Setelah banyak peringatan diberikan, akhirnya dia tetap memilih kebatilan. Sungguh, hati manusia itu dipegang Pemiliknya.
Dan bahtera itu berlayar membawa mereka dalam gelombang laksana gunung, dan Nuh memanggil anaknya sedang anak itu berada di tempat jauh terpencil : “Hai anakku, naiklah (ke kapal) bersama kami dan janganlah kamu berada bersama orang-orang yang kafir.” Anaknya menjawab: “Aku akan mencari perlindungan ke gunung yang dapat memeliharaku dari air bah!”. Nuh berkata : “Tidak ada yang melindungi hari ini dari azab Allah selain Allah (saja) Yang Maha Penyayang”. Dan gelombang menjadi penghalang antara keduanya ; maka jadilah anak itu termasuk orang-orang yang ditenggelamkan. (QS. Hud: 42-43)

Maka para da'ie, kegagalan untuk mengajak mad'u ke arah kebaikan tidak sepatutnya menjadi penghalang di pertengahan jalan dakwah ini. Kerana yang memegang hati manusia itu hanyalah Allah. Mungkin Dia mahu melihat, sejauh mana usaha kita melakukan amar makruf dan nahi mungkar. Contohilah kesabaran Nuh a.s, kita tidak akan futur dimamah kegagalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan