Rabu, 19 Disember 2012

Matin (Penipu)


Penipu
“Kau cakap nak pergi rumah kakak! Ni bukan rumah kakak kau kan?”, Syamila menengking Syahira, rakan baik Nur Matin.
“Saya tak cakap yang saya nak pergi rumah kakak saya, saya kata saya nak pergi rumah kakak. Saya dah anggap Nur Matin tu macam kakak saya even kami ni sama umur. Dia tua sebulan dari saya!”, Syahira membetulkan salah faham yang terbuku dihati Syamila, rakan sekelasnya.

Suasana petang sepi. Hanya suara angin yang bersoprano menandakan hari mahu hujan. Syamila masih menyimpan marah. Syahira hanya diam, mengharap suasana tegang kembali reda.

“Syamila, saya minta maaf kalau awak berasa tertipu. Tapi bukan itu niat saya. Saya cuba simpan rahsia yang Nur Matin. Dia mahu saya simpan. Kalau diikutkan, hampir dua minggu juga tempoh untuk saya jumpa rumah ‘baru’ Nur Matin”
“Tapi kenapa awak tipu saya? Kenapa awak tak beritahu saya keadaan Nur Matin tak selesa macam dulu dah? Kenapa?”
“Syamila…”, Syahira merapati sahabatnya yang kini tunduk kecewa dihadapan sebuah pondok usang pada petang yang mendung itu.
“Syamila, anti ingat lagi cerita kita dulu?”
“Cerita apa?”, Syamila bertanya.
bersambung

2 ulasan:

  1. MashaAllah, tak sangka pandai mengarang :) Teruskan usaha sampaikan mesej yang baik dan bermanfaat.

    BalasPadam