Sabtu, 29 Disember 2012

Senyumlah

Al-Mulk:2 (sila buka)

Dulu, aku pernah kecewa. Walau ujian itu hanyalah suatu yang kecil. Tapi percayaku pada rezeki dan ujian itu kurang. Membuatkan aku terus kebawah dan terus ke bawah.


Sehinggalah Allah mengajar aku agar tidak terus ke bawah. Sebaliknya tingkatkan potensi yang ada. Dengan cara Dia beri ujian yang sama kerap kali. Sampai aku teguh bila diuji lagi. Ditambah lagi dengan sahaba-sahabat sekeliling serta murabbi-murabbi yang tak pernah menjauhkan diri setiap kali mengetahui aku diuji lagi.

Allah ilhamkan aku untuk berubah dengan menjadikan kelemahan dan kekecewaan yang dulu sebagai sebuah pendorong. Allah ilhamkan aku agar mengunakan sepenuh kemahiran untuk kebaikan ummat ini.

Jika aku mahir memasak, aku akan rajin memasak untuk orang ramai. Jika aku mahir melukis, aku buat kartun yang punyai pelbagai pengajaran. Jika aku berani ke hadapan, aku akan sampaikan suatu yang berfaedah untuk orang lain.

Akhirnya aku tahu kelebihan dan kelemahanku. Aku sedar siapakah aku.

Aku seorang Muslim. Muslim yang berjaya menjejakkan kakinya ke syurga suatu hari nanti.

Untuk matlamat itu, aku tidak perlu berlengah-lengah lagi dengan perasaan yang lemah semangat dan tidak yakin hanya kerana kekecewaan yang pernah aku lalui. Ambillah pengajaran daripada setiap ujian yang pernah Allah titipkan untuk kita. Boleh menyesal dan bertaubat. Tapi bukan menyesal sehingga tidak bergerak.

Aku sedar dan yakin, Islam ini bakal tertegak. Dan kalau aku tak tegakkan pun, ia pasti ditegakkan oleh Muslim dan mukmin yang lebih izzah berbanding aku dengan izin Allah.

Tapi takkan aku nak lepaskan peluang menegakkan agama murni ini dengan kekuatan yang telah Allah kurniakan padaku. Jika orang yang tegakkan Islam itu dapat syurga tertinggi dan dapat bersua dengan Muhammad s.a.w, takkan aku nak dapat syurga yang tak dapat jumpa dengan baginda kan?

Jadi, tiada masa untuk bersedih lagi. Tiada masa untuk tidur lagi. Kita punyai ummat yang masih hanyut, tak sedar akan tanggungjawabnya. Ummat yang masih samar-samar dengan syurga yang mereka idamkan.

Ayuh, jadi penggerak. Ayuh, tinggalkan kegagalan semalam. Jadikan ia sebagai sebuah pengajaran. Allah tidak pernah memandang keputusan akhir, tapi Allah kira setiap titis keringat dan juhud yang mengalir.

Kesedihan yang menjadikan kita futur hanya akan memakan diri sendiri. Jadi bila sedih, 'berbual' lah dengan Allah dalam sujud dan ruku'. Dia pasti Maha Mendengar. Dia Maha Baik. Dia pasti menceriakan kembali hatimu dengan berita gembira dari syurga yang disediakan buat orang yang beriman. Dan antara ciri orang yang beriman adalah bersabar dan berusaha =) Selamat Beramal dan Senyumlah =)

Hadza min fadhli rabbi
Ini dari Tuhaku
Lafazkanlah
=)

Khas untuk orang yang tersayang; Ribie 'Amir bin Rushdan
Dan oang yang pertama membaca (diri sendiri) merupakan orang yang wajib membuat apa yang ditulis. Doakan, wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan