Jumaat, 28 Disember 2012

Matin (Pasir)

"Awak ingat tak zaman kita Form 2 dulu? Waktu tu awak tak turun Subuh, then saya dapat tangkap. Kebetulan hari itu Ust Khairul arahkan semua yang tak turun Subuh di surau dicatatkan namanya. Bila saya tanya awak kenapa tak turun, awak jawab awak uzur kan? Tapi setahu saya awak boleh solat. Cuma kalau itu penyaksian awak, saya percaya sajalah. Sebab sebaik-baik persahabatan adalah itsar dan selemah-lemahnya adalah husnu zon (bersangka baik) kan?"

"Erm, Syahira. Apa kata kita jalan dulu...nanti Matin nampak, dia tak sedap hati pulak kan?"

Syahira tersenyum. Dia membuntuti tindakan Syamila yang ingin pulang kerana kebetulan mereka berjiran sebenarnya. Hanya selang dua buah banglo sahaja.

Setelah 4 minit berjalan,

"Syahira, sebenarnya kan awak tak pelik ke kenapa saya tiba-tiba tak jadi marah awak? "

"Tak"

"Kenapa tak pelik?"

"Sebab awak yang saya kenal memang tak suka marah-marah pun kan sebenarnya. Luaran saja yang macam singa. Dalaman, ya Allah, hurm...saya pun tak pandai nak luahkan tahap kelembutan awak tu"

"Haih, awak jangan minta saya baling pasir pula kan?"

"Kenapa nak baling pasir pula? Saya tak buat apa-apa pun.", Syahira berhenti berjalan. Mukanya muka orang yang sedang dalam kepelikan.

"Awak ni, takkan dah lupa kot? Ust Mohadeen kan ada cakap, jangan puji orang lebih-lebih. Macam satu hadis itu;

"Apabila kalian bersua dengan orang-orang yang banyak memuji, maka taburkanlah pasir pada muka mereka." (HR. Daud, Muslim, dan Tirmidzi)

"Oh, baiklah ustazah. Tapi rasanya better awak balas saya dengan sebut; hadza min fadhli rabbi- ini adalah daripada Tuhanku. Tidak begitu Ust Mohaideen suruh?", Syahira mengingatkan Syamila sambil tersenyum.

"ha, sebenarnya kan Syamila, agak pelik lah juga sebenarnya kenapa awak tiba-tiba terus 180 darjah tak marah. Bukanlah satu benda yang pelik sangat, tapi pelik jugalah sebenarnya."

"Awak ingat tak cerita yang awak buka tadi? Sebenarnya memang saya boleh solat punn waktu itu. Tapi kan itu first time saya buat, jadi takut jugalah sebenarnya. Sebab itu, saya terpaksa menipu. Hehe, tapi awak jangan marah tau. Sebab memang lepas itu saya menyesal sangat dan kehadiran Subuh saya penuh kan? Hehe, maksudnya kita satu samalah. Awak 'tipu' saya, saya 'tipu' awak", Syamila membuat isyarat pengikat kata setiap kali menyebut kalimah 'tipu'.

"Tapi saya tak menipulah Syamila...Saya bercakap benar kan."

"Lah, kan saya dah buat pengikat kata tu. Maksudnya,'tipu' awak, tipu baik. 'Tipu' saya, tipu yang jahat sikit", Syamila menjelaskan sambil tersenyum nakal.

"Tapi kalimah 'tipu' itu macam tak elok. Saya tak menipu lah"

"Hurm apa-apalah Syahira oi...",Syamila mengalah.

Dua sahabat karib itu meneruskan perjalanan ke Taman Perumahan Permatang Rambutan, kawasan yang biasanya dihuni oleh golongan elit. Namun keluarga Syahira dan Syamila tidak pernah sombong. Matin juga suatu masa dahulu pernah mendiami sebuah banglo bertentangan dengan rumah Syahira. Persahabatan Matin, Syahira dan Syamila telah terikat sejak mereka Tingkatan Satu Alpha lagi. Namun, suatu hari, mereka terputus hubungan dengan Matin kerana Matin telah berpindah tanpa mengkhabarkan apa-apa.

*****


Tiada ulasan:

Catat Ulasan