Rabu, 26 Disember 2012

Matin ( Ubah )


"Kita dah selalu dah seru nama Allah dalam sujud, dalam ruku', dalam doa. Malam, siang, untuk apa? Supaya Allah angkat kita dengan apa yang kita ada sekarang ni. Yakni agama kita! Islam! Tapi dalam masa yang sama, hal kita masih tak berubah. Perangai kita masih di takuk lama. Masih buat kesilapan yang sama, masih minum dari gelas yang penuh dengan kehinaan dan keaiban.

Kemudian, kita tanya pula, mata nasrullah? Bila kemenangan Allah nak datang?

Bang, janji Allah itu benar. Kak, kalau Allah dah berjanji, Dia tidak akan mungkiri! Allah dah janji kepada hamba Dia bahawa dunia ini nanti akan diwarisi oleh hamba-hambaNya yang soleh.

Allah berfirman;
"Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur setelah (tertulis) didalam Az-Zakir (Lauh Mahfuz) bahwa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh"
(Al-Anbiya':105)

Tapi sudahkah kita sediakan generasi kita untuk kemenangan yang Allah janjikan ni? Dan kita sendiri pula, sudahkah kita ini seperti hamba Allah yang Allah janjikan akan kuasai dunia ini? "

Suara Ustaz Syarif yang tegas mengetuk jiwa-jiwa yang alpa. Nur Matin tertunduk. Sejenak dia muhasabah.

'Kalau nak cakap generasi sekarang ini, entahlah boleh tergolong dalam jilun nasr-generasi yang menang ke tidak. Kejahatan dan kefasadan ada dimana-mana. Kalau di Mesir ini yang lebih faham bahasa Quran pun masih banyak kefasadan, apatah lagi generasi dekat negara aku sendiri. Dengan LGBT, liberalisme, pluralisme nya...Haih, tak fahamlah semua nih. Hakikatnya, aku lagilah tak cukup ciri pun nak lahirkan generasi yang menang tu "

Majlis ta'lim di surau rumah Melaka malam itu berakhir disitu. Sambungannya persoalan Ustaz Syarif perlu dijawab sendiri. matin pula pulang dengan penuh persoalan.

'Habis tu, apa ciri yang perlu aku ada?'

*****
Bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan