Selasa, 3 Januari 2012

Bezakan hak Allah dan Rasul

Betul saya terkejut. Baru tahu rupanya hak Allah dan hak Rasul, adalah dua perkara berbeza.
Kadang-kadang jika kita tersalah beramal sehingga menyamakan dua hak;iaitu hak Allah dan hak rasul, iaboleh membawa kepa SYIRIK tau!

Jadi apa bezanya? Sumber?

Sumber:buku Islam dan Dakwah( Dr.Abdul Karim Zaidan)

m/s: 43

saya tulis dalam bentuk point  eh?

-mencampurkan kewajipan seorang muslim sehingga menyamakan antara hak Allah dan hak Rasul secara sengaja atau tidak dengan keinginan sebagai rasa kasih dan cinta pada Nabi, kadang2 mampu membawa kepada syirik.

-kasih sayang kepada Nabi s.a.w yang sebenar: menurut dan segera menyahut sesuatu yang baginda suka

-sunnah qauli @ fi'li

-baginda juga suruh kita hambakan diri pada Allah. Esakan Allah.

-Inilah yang dimaksudakan dengan kalimah tauhid

-untuk jelaskan lagi pengertian ini dalam diri manusia, Quran sebut bahawa Muhammad s.a.w itu adalah manusia

"kataknlah (ahai Muhammad) : Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahwa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang satu" (al-Kahfi:110)

-baginda tidak boleh memudaratkan atau memberi manfaat kepada seseorang

-memohon permintaan atau bantuan hanya daripada Allah
"dan Tuhanmu berfirman:berdoalah kepadaKu nescaya Aku akan perkenankan bagimu. " (al-Ghafir: 60)

"dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) , Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. " (al-Baqarah)

-takut dan taqwa hanya untuk Allah
(An-Nur :52)
(At-Taubah:59)

-ayat2 diatas memisahkan antara hak Allah dan Rasul.

-ketaatan adalah hak bersama antara Allah dan Rasul. Maknanya kita perlu patuh kepada Allah dan Rasul

-ketaatan kepada Rasul adalah ketaatan kepada Allah

-Antara hak2 rasul;
baginda boleh memberikan sebahagian daripada harta rampasan perang, harta fa'i dan sebaginya kepada sesiapa sahaja yang baginda rasa patut

-Nabi s.a.w melarang kita memuja baginda seperti yang disebut dalam hadith baginda yang mafhumnya;

"Jangan kamu memuja aku sepertimana orang-orang Kristian memuja Nabi Isa bin maryam kerana aku hanyalah hamba Allah dan rasulNya"-hadith Nabi s.a.w

-baginda menjelaskan makna tauhid dan syirik dengan sebenarnya kerana baginda sayang kepada ummatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan