Jumaat, 3 Ogos 2012

Apa makna cinta

Jika kau tanyakan,
apa makna cinta,
terletak pada tafsiranmu,
siapakah aku,
penafsiran punya kuasa besar,
siapakah aku,
pada tanganmu.


CEREKA INI PUNYA REKAAN DAN PERUBAHAN.

   Memandang pintu pagar Universiti Malaysia Sabah, adakah ini kali terakhir. Namun aku mengambil sikap memandang ke hadapan tanpa meninggalkan segala memori dan ingatan kepada yang pernah hadir dalam kehidupan;sahabat,teman, kawan. Tidak akan dilupakan sekalipun.

   Bukan tiada sesalan yang menyelubungi, namun berpegang kepada prinsip 'hidupku dijalani oleh aku', maka aku meneruskan langkah. Bayangkanlah selama dua bulan bersama, ikatan kekeluargaan antara kami sudah pun bermula sejak hari pertama.

    Aku masih teringat ketika kita beratur untuk mendaftarkan diri...
"Kan best kalau ada kerusi escalator. Tak payahlah kita bangun duduk bangun duduk", aku menyapa dia, sumandak Sabah. Dia hanya tersenyum. Sambil itu, aku beralih lagi ke kerusi yang seterusnya.
"Mujur kita duduk, kalau dekat U lain berdiri panjang gitu", Nadra menyambung perbualan sambil tangannya didepakan.

"Mung ni wok...", terdengar dua orang pelajar perempuan berborak dengan loghat Terengganu pekat. Kemuadian aku dan Nadra yang memang sudah kenal sebelum ke UMS lagi menyapa mereka.
"Nama saya Siti Nur Fathihah Abdul Rani."
"Saya Nur Emy Syazana Sohaimi. Panggil Emy."
"Ha, panggil saya Teh"

Dari situlah bermulanya bibit-bibit perkenalan. Nadra,aku, Teh, Emy dan Stella sentiasa bersama sepanjang Minggu Suai Mesra. Kebetulan kolej kediaman kami adalah sama dan lebih memudahkan kami untuk pergi kemana-mana bersama. Teringat juga ketika suatu malam dalam MSM;

"Ok, sekarang saya nak radio THR", aku bersuara.
"Hot lah..."Nadra mencadangkan. Serentak dengan itu, Teh dan Stella terus rancak berborak mengiyakan analogi kami kepada mereka iaitu; radio bergerak. :-)

   Kenangan yang paling tidak dapat aku lupakan adalah dikejar anjing. Suatu yang terlalu melucukan yang menampakkan kekalutan seorang aku. Malu. Tapi itulah memori yang masih segar bugar saat ini.

   Teringat juga saat kali pertama aku dan sahabat-sahabat kali pertama berusrah. Kejanggalan antara kami menjadi kurang. Keserasian semakin membesar. Kesilapan saling dibaiki. Saling memahami, membantu dan memberi.

   Aku sangat-sangat sayangkan saat-saat manis aku bersama mereka. Selama aku hidup, aku memilih untuk bercakap dan memberi. Kerana itulah aku bertekad, universiti merupakan give and take stage. Ternyata sebenarnya aku lebih banyak menerima, mereka lebih banyak memberi tanpa mereka sedari. Terlalu banyak memberi pengertian hidup yang jarang aku jumpa.

   Aku rindukan masa kita bersama. Berebut bilik, mahu duduk berhadapan =) Saat-saat kita 'main masak-masak'=) jagalah sumber perut anda ya. Kalau terkantoi, den tak dapat nak menolong =)

   Iya,terlalu banyak cerita yang aku jalani yang tidak mahu kukongsi. Biar aku bersama mereka yang menyimpan setiap sendu sedawa, suka gembira. Biar, biar Tuhan yang mengadili persahabatan kami. Sama ada benar-kesyurga, atau tidak. Semoga ke syurga.

   Sahabat, terima kasih atas segalanya. Bukan aku tidak sedih, tapi aku menahan. Bukan aku tidak sayang, tapi aku jaga ia dari terpamer. Kerana aku punya sejarahku sendiri. Semoga kalian memahami. Bersama dengan ini, aku sertakan sebuah puisi karanganku buat kalian;

Bagaimana kau menfsirkan suka,
Pada rupa atau budi,
atau pada suka yang berbalas.

Bagaimana pula kau mendefinisikan kasih,
Pada fizikal yang wujud,
pada berian yang khusus,
atau bayangan nasihat yang menyubur.

Izinkan aku mendefinasikan pula cinta,
Ia pada sebuah kejujuran,
Yang tidak terbatas,
Kecuali yang melibatkan maruah,
hawa dan dosa yang sudah tertutup.

Sayang pula,
Pada doa yang halimunan,
Yang senantiasa berkumandang,
Dalam hati,
Diratib di bibir,
Tiada terpecah,biar...
Hanya hati yang terseksa,
Bila meninggalkan,
Biar...
sendiri merindu,
Kerana baginya,
Supaya hidayah sentiasa menaungi,
dan naungan hidayah itu,
datang daripada mustajab setangkai doa misteri.

Sungguh,
aku merindui masa yang ditinggalkan,
Malangnya tiada dapat kembali,
Maka aku berjalan didunia nyata,
mengutip nikmat lain,
Sambil merangkul nikmat dahulu,
Diikat kemas di hati,
nikmatnya persahabatan.

buat yang tercinta: Nor Emy Syazana Sohaimi, Siti Nur Fatihah Abdul Rani, Nadrah Annuar, , Marlela Madsah, Wenda Riona, Sherra,Stella Jane, Nur Aina Natasha , Iman, Susilah Saderi, Siti Nur Hawa Athirah, Nur Ain dan sahabat-sahabat perjuangan yang lain yang aku sayangi.
-Jaga diri-
-Semoga bertemu lagi-
Salam sayang

1 ulasan:

  1. Kejarlah cita- citamu...kautlah ilmu sebanyak mungkin di bumi yg luas terbentang ni..kuatkan tekad dan azam...semoga kau peroleh segalanya dengan izin rabbul' alamiinn.

    BalasPadam