Khamis, 16 Februari 2017

Ahmad (5)


Namun suara ibunya yang serak - serak masih terngiang - ngiang di telinganya. Menyesal juga, akibat amarah dia sanggup memutuskan untuk tidak menelefon ibu bapanya lagi selama dua tahun. Mujur saja dia masih menghafal nombor telefon rumah.

Anehnya, kebiasaannya Dato' Syakir akan berada berdekatan dengan ibunya, dan dia berharap untuk mendengar suara bapanya itu, tetapi kali ini tidak. Mungkin ketika itu bapanya masih belum pulang dari kerja.

Sekali lagi, dia akur, tiada rezeki untuk dia berbual dengan ayahnya itu.

Petang itu, dia teringin sekali keluar bersama Adli, temannya yang telah dia kenal selama dua tahun. Rapat pun tidak, berenggang pun jarang. Adli, seorang yang tinggi lampai mengalahkan ketinggian Ahmad, menjadikan Ahmad sedikit takut dengan fizikal sahabatnya itu, namun tidak pernah dia selindungkan segala kekusutan yang dia alami selama ini. Adli, sangat memahami.

'Adli, jom berjimba esok. Jumaat full holiday, hehe...'

Mesej ditaip ringkas. kemudian disambut jawapan ringkas dari Adli;

'Jom! Subuh dekat masjid 'Ibad'

Keesokan harinya, usai solat Subuh berjemaah, Ahmad yang solat di saf belakang segera mendapatkan Adli yang berada di saf hadapan. Ahmad dan Adli bersalaman.

"Apalagi, jomlah!"

Mata Ahmad bersinar, tanda tidak sabar memulakan ekspedisi hari itu.

"Rilek dulu, brother. Kita baca zikir pagi sat, boleh?"

Ahmad akur, walaupun dia sudah lama meninggalkan amalan ibunya itu. Ya, juga akibat amarahnya. Dirasakan segala yang dilakukan ibunya itu menyakitkan jiwanya. Seluruh jiwa dan raganya!

Sekali dua tersalah juga turutan zikir Ma'thurat itu, namun ayat penuhnya masih lagi dia ingati. Ahmad membaca sambil memandang Adli. Adli tampak khusyu dan jauh ke dalam makna zikir. Matanya terkatup, bukan tidur. Namun alunan zikir Adli menandakan dia sedang ralit dalam maksud setiap zikir yang dilafazkan. Ahmad jadi malu, dia juga cuba menghayati satu persatu zikir itu.

Tiba masanya mereka berdua berkonvoi. Ahmad bersama motor Dayun nya, begitu juga Adli.
Seperti kebiasaan, apabila tiba giliran yang mengetuai ekspedisi motor itu, dia berhak menyatakan tempat tujuan mereka. Sebelum ini, giliran Ahmad dan halatuju mereka adalah Sungai Nil. Ahmad memenangi ekspedisi itu. Kali ini, giliran Adli pula, dan dalam fikiran Ahmad pasti Adli lah yang bakal memenangi ekspedisi kali ini.

"Ok, hari ni, aku lead. Siapa sampai Masjid Amru dulu, dia menang. Siapa kalah, kena denda... Kelajuan tak boleh lebih 100 ok? 1, 2, mula...."

"Oi, sabarlah. Aku tak tahu jalan! Tunggu lah aku..."
Ahmad menjerit tidak berpuas hati.

Adli meninggalkan saja Ahmad dengan selafaz ayat;
"falladzina jaahadu fiina lanahdiyannahum subulana!"
(Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami)


'Bapaklah...'
Keluh Ahmad. Adli sudah sayup meninggalkan Ahmad.

"Ah, pantang Ahmad berundur diri! Ini Ahmad lah! Anak Syakir!"

bersambung...

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum,sumayyah ya ni?
    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=6188982197895606731&postID=5473567661188514437&isPopup=true

    BalasPadam