Rabu, 21 September 2016

'Gau'

Angin hari ini pelik semacam rasanya. Ketakutan yang menyelinap di seluruh rongga tubuh hampir sempurna sebarannya. Hari ini dan hari - hari yang lepas ada urusan yang belum saya sempurnakan. Perasaan hari ini sepertinya tak keruan seperti hari - hari yang lalu. Apakah hari ini urusanku dapat diselesaikan dan memberi berita gembira?

Pagi - pagi lagi, bacaan hadis hari ini mengenai Rasulullah takjub dengan perihal orang mukmin; apabila mendapat nikmat dia bersyukur, apabila mendapat musibah, dia bersabar.
Serius. ''Gau' hari ini sangat ganjil rasanya. Saya cuba tenangkan fikiran. Bersabar dan act like nothing.

Usai pemergian saya ke tem[at urusan hari ini, rupanya urusan saya masih tidak dapat diselesaikan. terus hilang gementar tadi serta merta. ia menjadi sebuah ketenangan yang hampir membuatkan saya tertidur di dalam bas.

Perjalanan saya mengimbau beberapa peristiwa kebelakangan ini. Banyak berkait dengan nilai iman, ihsan dan taqwa.

Bagaimana kau sujud, tapi jiwamu membongkak?

Baru - baru ini saya membaca sebuah tulisan karangan AAM dalam bukunya Asas-asas Islam. Beliau menghurai nilai iman itu dengan sangat teliti dan jelas.

Iman, tidak akan lahir tanpa ilmu. Ilmu takkan diperolehi kecuali dengan adanya seorang guru (yakni Rasulullah). Iman tanpa ilmu, tidak mampu melahirkan sebuah ketaatan yang istiqamah. Ilmu tanpa iman pula, ibarat orang yang tidak redha dirinya dihidupkan kerana dia tidak redha untuk beriman dengan Allah.

Zon selesa

Beberapa hari lalu, saya diingatkan dengan sebuah hadis yang tidak asing bagi penuntut ilmu agama kerana ia merupakan hadis yang terkandung dalam buku 40 Hadis Imam Nawawi. Hadis itu berbunyi; "...jika kamu menyembelih, maka perbaikkanlah sembelihanmu..."

beberapa noktah penting yang dapat saya nyatakan:

1) sifat Allah Yang Maha Penyayang terhadap makhluknya walaupun hanya binatang
2) Nilai perikemanusian
3) Itqan (tekun) dalam membuat sesuatu amal
4) tidak mudah berada di zon selesa

Apabila saya tanyakan, apa beza ihsan dan tamak (dalam amal)?
Jawapannya; pada niat.

Oleh hal yang demikian, niat sangat penting dalam setiap amalan.

"Meninggalkan kerana manusia, riak. membuat sesuatu kerana manusia, syirik. allah menjagamu dari keduanya dengan ikhlas"-Fudhail bin 'Iyadh

Ahwal Muslim
Hari ini buat saya banyak berfikir. hampir saya menjual sebuah aset peribadi yang saya beli dengan wang yang saya tabung hanya kerana mahu 'upgrade' kepada yang baru. Terlintas di kepala saya; saya di kategori sifat yang mana? Ihsan atau tamak?

Saya melihat Muslim sekeliling.
Sadis.

Ada dari mereka diuji dengan wang. berlebihan atau sangat miskin. Pada diri masing - masing, penyelesaian yang diambil bergantung bagaimana kefahaman yang tertanam dalam dirinya.

Ada yang diuji dengan kesihatan dan kekurangan kudrat, bergantung pada kefahamannya bagaimana ia bertindak dan mengambil keputusan.

Ada yang diuji dengan kemewahan dan kerehatan, bergantung kepada kefahamannya bagaimana harus dia manfaatkan.

Kefahaman yang benar adalah, kefahaman Islam yang syumul dan rabbani.  Kefahaman bagaimana menjadi Muslim yang Mukmin.

Akhirnya, aku menyimpulkan seluruh kejadian hari ini, PERLUNYA KITA KEPADA SEBUAH PENDIDIKAN (TARBIYYAH) serta MENYERAHKAN JIWA SEPENUHNYA dan BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan