Sabtu, 17 Mac 2012

KHIANAT! 2

maaf, ini sahaja yang mampu buat masa ni. Kekeringan~


‘Aisy, dunia…apasal banyak sangat ‘haiwan-haiwan yang bercakap’ atas perut kau ni ha? Ergh, serabut betul kepala otak aku sekarang ni kau tau. Eh,bumi…aku bercakap dengan bumi ke? ‘



“Dik, dik…are you with me?”, doctor psikologi itu melambaikan tangannya dihadapan mataku.

“ah, ya. I’m hear to you”, aku menipu.

“Ok, kalau macam itu saya berhenti kat mana tadi?”, adoyai, doctor ni…pelupa jugak rupanya. Tapi logiklah kot sebab dari tadi dia asyik membebel benda yang sama. Sampai aku boleh hafal term tempat dia berhenti bercakap. Aku naik bosan…

”Oh, dekat cinta itu ibarat…”

“Ha, betul tu dik. Cinta itu ibarat…” Doktor Pashmeen meneruskan ‘pengibaratan cinta’ nya. Dan aku naik muak.

Aduush, Mama ngan Papa ni pun satu hal. Aku baru mencuba bunuh diri. Baru 2 papan je kot. Tapi, mujur aku panjang umur. Ops, Mama pesan Alhamdulillah…



Setelah 1 jam 30 minit aku diberi kaunseling oleh doctor psikologi yang bernama Pashmeen tu, dia berhenti mengucapkan kata-kata. Kebetulan ketika itu, Mama dan Papa baru sampai sambil membawa seplastik buah.

“Ha, macam mana doctor? Dia dah ok?”, Papa bertanya kepada doctor yang dipanggilnya khas untuk aku. Aku tahu Pa dan Ma saying aku…tapi ni bukan saying yang aku nak.

“Cek nanti saya masuk dalam akaun doctor ya?”, Papa menyambung perbicaraannya.

Dengar sahaja kata-kata Papa berkenaan dengan cek, terus saja doctor itu bersuara.

“Oh, anak encik Razlan ni sebenarnya dah kuat. Lagi-lagi lepas saya kasi booster sikit tadi. Nak tahu keberkesanannya, cubalah Tanya dia, ok tak?”

Papa mengalih pandangan kearahku. Begitu juga Mama. Kedua-duanya tersenyum. Dan aku pun senyum, tak ikhlas. Sebenarnya nak tergelak dengan doctor tu. Dia terperasan yang aku ni dengar kata-kata dia. Aduh, padahal buntut aku naik kebas du katas katil pesakit ni.

“Nur dah faham. Cinta tu tak semuanya boleh pakai. Cinta Mama Papa, laagi penting! Kan doctor?”, Aku menjungkit kening kea rah doctor itu sambil tersenyum.

Tiba-tiba Papa peluk aku. Ah, aku terharu…Papa, jangan lepaskan…Tapi hanya sesaat, kemudian dia melepaskannya. Dia meraba poketnya dan mengeluarkan not RM 50 sebanyak 4 keping dan dihulurkan kepada doctor Pashmeen.

“Nah, doctor…Ni duit tambahannya. Terima kasih doctor!”

“Sama-sama. Sudah tugas saya…Baiklah, saya pergi dulu ya! Selamat petang…”, doctor Pashmeen meninggalkan jejaknya.

Papa mengambil tempatnya di kerusi. Mama dari tadi diam. Aku tak faham kenapa, Cuma malas nak kusutkan fikiran. Mama bergerak kea rah koridor wad Kenangan tingkat 4 Hospital Selayang. Aku Nampak Mama letak tangan di mata, macam menyembunyikan airmata. Aku kembali pandang kea rah Papa. Mukaku berkerut.

“Pa, Mama kenapa?”

“Oh, Mama terharu lah kot tengok perkembangan Nur,” Papa senyum kambing. Aku tak puas hati dengan jawapan Papa. Ah, malas aku care! Selama ni, macam Mama Papa care sangat hal aku!



Jam tepat menunjukkan pukul 6.30 pm. Tiba-tiba seorang doctor dating. Entah kenapa aku terbayangkan dia seperti doctor Syaza. Ya, doctor yang merawat aku semalam.

“Assalamualaikum…”,Papa menjawab salam doctor wanita itu. Doktor itu mengambil fail yang tersedia di atas meja di hujung katilku. Sekali-sekala dia memandangku dengan senyuman.

“Adik Nur rasa macam mana sekarang? Dah ok sikit ke?”, doctor itu masih tersenyum sambil menulis sesuatu di atas fail itu.

Aku hanya mengangguk. Dia kemudian mengambil torchlight dari poketnya kemudian menghampiriku.

“Akak nak tengok mata adik ye…”, dia masih tersenyum. Aku mengangguk.

“Hurm, Alhamdulillah. Adik dah makin pulih. Hehe, dik. Akak mintak satu benda boleh?”, dia merapatkan mulutnya dengan telingaku.

“Adik senyumlah sikit saying, akak takutlah kamu masam masam macam sekarang ni…”, kemudian dia menjarakkan kepalanya dariku. Mata kami berpandangan.

“Jadi anak solehah ya? Erm,..Dah solat Asar?”, doctor itu bertanya. Aku teragak-agak nak menjawab.. namun aku ambil keputusan untuk berdiam diri saja. Aku tahu dia faham yang aku bukan berasal dari keluarga yang solat apatah lagi mengaji. Kemudian, dia berkata…

“Esok pagi dah boleh keluar wad. Tapi jangan lupa akak kalau jumpa kat mana-mana tau!”,dia dengan pantas menutup fail pesakit yang tertera namaku. Dia mengucapkan terima kasih pada Papa. Sebelum sempat dia keluar dari bilik VIP itu, aku memanggil.

“Doktor, erk nak Tanya boleh? Nama doctor…ape?”

“Dr. Sumaiyah…”, dia meninggalkan aku dalam keadaan gopoh tapi sempat dia mengangkat kedua tangannya sebagai isyarat solat kepadaku.

Allah, aku…aku nak cari kamu. Supaya aku mampu tersenyum seperti Dr. Sumaiyah…

 ********
bersambung,iAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan