Ahad, 25 Mac 2012

Saya HEBBAT! ape...

Manusia...tak lekang daripada jatuh dan bangun. Betul dak?
Waktu bangun tu, Alhamdulillah! Solat wajib...khusyu'. Solat sunat....masyuk!
Tapi time jatuh,Allah... Solat Subuh yang dua rakaat tu pun culas yang amat!

Jadi, kita tak mahu kejatuhan yang semacam itu! Memang, kita akur bahawa kita bakal jatuh, tapi bukan kejatuhan yang melupakan Tuhan. Tapi kejatuhan itulah menjadi asbab kepada zikrullah.

Saya bukanlah orang yang ada PhD, atau pangkat Dr.; cuma mahu berkongsi apa yang boleh menaikkan semangat kita bila kita down

HEBBAT!

Saya pernah menghadiri satu motivasi. Dalam motivasi itu, dia suruh kita cakap;

"Saya....HEBBAT!"

Kalimah HEBBAT tu ada syiddah :) sambil tepuk dada. Ternyata itu satu cara yang juga HEBBAT! untuk anda lakukan bila down

Saya HEBBAT!lah...

Antara caranya lagi, cuba putar balik apa perkara pelik yang pernah kita buat etc bukak durian guna sudu, makan 'katak puru', panjat pokok, main longkang, mancing ikan.

ISY, SAYA HEBBATlah...

Saya HEBBAT! ape...

Eleh, syaitan. Macam awak sorang je yang boleh ganggu orang. Saya pun boleh tak tenteramkan awaklah...Saya tahu, awak kacau saya suruh wat benda jahat sebab saya HEBBAT kan? Sebab yang saya tahu, syaitan kita tu gemuk(kuat) ikut orang. Kalau orang tu kuat, gemuklah awak asalnya. Kalau saya lawan awak, mesti awak kering dan pahala saya pulak yang gemuk kan? Ha, ni mesti awak saje kacau sebab tak mau saya bergerak nih...Ohoho, main kasar nampak! Oit, lawan tetap lawan!!! Saya ada Allah...Allah kata manusia ni semulia-mulia ciptaan. Ha, nak cakap apa lagi? lalala~

Bukan niat riak

Erk, boleh ke cakap macam ni Sumaiyah?

Pada saya, tak salah. Sebab ayah saya pernah cakap; orang yang tak hargai diri sendiri takkan hargai orang lain. Saya fikir dalam-dalam, ada betulnya.

Sebenarnya, kita nak naikkan semangat. Daripada penghargaan kepada diri sendiri itulah yang datangkan semangat.

Contoh mungkin saya boleh datangkan dalam bentuk ini.

Ada seorang hamba Allah, dia frust tak dapat nak sampaikan mesej @ nasihat kepada sahabatnya yang merokok. Menjadikan dia rasa serba salah, tapi tak tahu nak buat macam mana. Kalau tegur, takut kawan tak boleh terima. Tak tegur, nanti ditanya. Hurm, kemudian...syaitan bisik suruh futur.

ha, jadi kat sinilah gunanya kita riview balik...Muhasabah, untuk diri sendiri.

Contohnya;
'Hurm, waktu aku umur 20 tahun dulu aku boleh ajak adik2 solat, takkan dia yang sorang ni aku tak boleh? Aku ni Allah dah jadikan HEBBAT! dari makhluk2 lain, takkan nak tanggal jadi asfala safilin pulak. Haisy, tak boleh ni...kene kuat, kene buat! Aku bukan wat kerja jahat pun...aku nak tegur sebab aku sayang dia fillah...kalau kita jaga Allah, Allah jage kite kan? Jadi takkan hilang kawan sebab sayang fillah, kita nak nangis tak berlagu pulak. Cikgu Zainab kata; yang tak mau kawan dengan kite tu sorang je...ramai lagi orang kat luar tu. Apa nak risau?'

Ini yang saya maksudkan. Yang menjadikan kita HEBBAT! itu adalah Allah. Jadi jangan lupa, Dia Maha Hebat! Nak dapatkan spirit HEBBAT tu bukan goyang kaki jah. Ada kerja, ada usaha...bukan usha-usha je. tapi kene rapat dengan Yang Maha Hebat lah...

Hakikatnya, segalanya adalah pemberian Allah. Kalau nak, rajin-rajinlah mengemis (I mean doa) lianna ad du'a silahul mukmin :) dan yakin, Dia dengar...sentiasa :)

saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tegur2 la. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan