Isnin, 12 Mac 2012

saya mahu berkongsi

tahu apa itu perkongsian?Suatu  yang indah. maka aku juga mahu merasainya. sudikah dikau untuk menerima.

Alhamdulillah kita berjumpa di satu page yang usang dan tak ada orang nak datang ni. Apa-apapun, semoga perkongsian ini termasuk dalam urusan majlis ilmu harapnya.

kelebihan majlis ilmu
Perlu ke saya berada dalam majlis ilmu? Ya perlu. Kenapa? kerana, satu ayat yang tersingkap melalui majlis ilmu itu mampu memberikan kesan walau setitik pada hati.

seperti sebuah kisah pada zaman rasulullah. dimana seorang sahabat ini suka sangat mencuri, dalam masa yang sama, dia suka mendengar majlis ilmu. Suatu hari, dia singgah di sebuah majlis ilmu yang disampaikan oleh Nabi s.a.w. sendiri. Di situ dia sangat terkesan dengan kata-kata Nabi s.a.w;

"Tinggalkan apa yang haram, kamu akan dapat yang halal"

jadi setelah itu, kata-kata itu sering terngiang-ngiang di benak fikirannya. Suatu hari, dia pecah masuk ke rumah seorang wanita kaya. Disitu, dia cuba untuk mencuri, namun kata-kata nabi s.a.w masih terngiang difikirannya. Maka, nak dijadikan cerita, dia tidak jadi nak mencuri.

Suatu hari, wanita kaya bertemu dengan nabi s.a.w kemudian nabi bertanya kepada orang di dalam majlis ilmu ketika itu; siapa yang mahu bernikah? Maka pemuda yang dulu suka mencuri itu mengangkat tangan. kemudian akhir cerita, pemuda itu bernikahlah dengan wanita kaya itu.
Apabila sampai di rumah wanita tu, dia terkejutlah. rupanya rumah tulah yang dia pernah nak rompak dulu. benarlah kata-kata nabi s.a.w

sampai di situ saja, wassalam =)

isi kandungan kuliah maghrib; ust tarmizi johari(keleihan solat)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan