Sabtu, 24 Mac 2012

Something different

Penulisan perlu kepada jiwa. Dan jiwa yang gunda,resah, gembira mahupun lapang, tetap mampu menulis. Cuma, kerana itulah lahirnya intonasi ceritera.

Something different

Ah,susah! Tak pandai nak menulis! Serius!

Ok, straight to the point.

Saya nak cakap something different bila kita ada kawan. Something different bila kita ada kawan yang baik.

Tadi saya dengar satu promosi daripada sorang pakcik dekat KP, dia promote pasal Linguaphone. Saya berminat sangat2! Tapi duit tak cukup lah! rm 1989...bayar pendahuluan rm 290...huih, mane nak cari duit ma...

Tapi, saya suka petik satu kata-kata dia.

"Dik, kalau awak nak tingkatkan bahasa Inggeris awak, awak mesti datang kelas kan? Tapi persoalan abang sekarang ni, orang-orang dekat kelas tu cakap gune bahasa ape?"

"Erm, Melayu"

"Yes, jadi, macam mana kita nak berlatih bercakap bahasa inggeris kalau persekitaran kita cakap pun bahasa Melayu? "

Erm, saya hadam. PERSEKITARAN, turut memberi erti dalam pentarbiyahan. Kalau persekitaran tu baik, maka tarbiyyah pun mudah hadam dan diserap oleh kita. Tapi kalau buruk...erk, tak pasti. Boleh jadi lebih baik, atau lebih buruk. Yang pasti kalau kita still ingat Allah, alhamdulillah. Sebab saya teringat satu hadith; isi pengajaran yang saya dapat ambil daripadanya, kita ada naik dan turunnya...untunglah kalau kita turun tu kita still ingat Allah.

Dan kadang-kadang, suasana fi amanillah tu membuatkan kita rasa, tak kesah kalau tak boleh balik rumah pun atau dengan erti lain, tak homesick lah~

Dan saya berjaya buang homesick itu kini ;) suatu yang amat dinanti-nanti sejak dulu.

Itu saja yang something differentnya...
Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan