Jumaat, 16 Mac 2012

Masih ada sinar

"Boleh diam tak? Aku bosanlah!"

Faris terkedu. Tersentap, ter dan ter apa-apa saja yang melambangkan perasaan terkejut.

'Aku? Erk, dia marah aku ke? Aduih, guane ni??????'

Audah menekup mukanya dengan kedua tangannya.Kepala lututnya didekatkan pada mukanya. Seluar di bahagian lutut itu basah. Basah dengan airmata.

Faris yang duduk di kerusi kuliah (kerusi yang ada sekali dengan meja tu), bingkas bergerak ke arah Audah. Dia duduk bersandar didinding bilik hafazan yang sunyi itu. Hanya mendiamkan diri. Faris dan Audah baru setahun berkawan. Mereka bertemu di sebuah sekolah tahfiz iaitu Akademi Ikatan Muslimin (AIM) yang terletak di Ipoh, Perak. Sejak hari pertama lagi, mereka sudah kamcing. Namun kini, persahabatan mereka teruji.

Faris meletakkan tangannya di atas bahu Audah. Basah dengan peluh. Dia cuba menahan airmata.

"Audah, ana tau ana siapa. Tak layak berkawan dengan orang yang baik macam anta...", belum sempat Faris menghabiskan kata-katanya, Audah memintas.

"Baik kau kata? Heh...kau tak kenal aku ni siapa. So, jangan nak pujuk-pujuk aku dengar apa yang kau nak 'ceramah' kan, ok!", Audah keluar dari bilik itu dengan hempasan pintu yang kuat. Vroom! bunyi motor RXZ milik Audah. Kemudian bunyi itu semakin menghilang dari pendengaran Faris.

Faris terkesima. Senyap. Airmatanya mengalir.

'Ya Allah, benarkah apa yang aku lakukan ini!!!!!!! Ya Allahhhhhhhhhhhhhhh....', Hatinya menjerit.

*********

Audah memandang sekeliling. Ada burung yang berkicau. Ada pokok yang menghijau. Dan ada tasik, yang warnanya coklat.

'Ah, kotor lagi hati aku!', Audah menggetus.


Petang itu, pelik. Tidak seperti hari biasa. Padang Polo tempat biasa pelajar AIM dan MATIN bermain kosong daripada orang awam. Pelik. Tapi Audah lega.


'Allah, manusia tak tahu, siapa aku. Mereka fikir aku orang baik-baik. Mereka fikir aku orang yang tak pernah mencuri, ada awek sana sini. Mereka fikir, aku amik STAM, maka orang awam pandang aku orang baik-baik. Allah....', kata-katanya tersekat.

Burung berhenti berkicau, seakan mendengar juga luahan hati seorang pemuda. Kemudian ia berkicau kembali.

'Allah, aku tertanya-tanya, mana adilMu. Mana sayangMu. Mereka kata sayangMu ada pada diriku, tapi aku tak jumpa, ya Allah. Apa yang aku tahu, hidup aku gundah, ya Allah. Aku tak pernah nak rasa secebis ketenangan pun ya Allah. Walau secebis. Hidupku,keluargaku, jiran tetanggaku, semuanya akur pada dunia...semuanya mahu kemesraan sementara...aku juga begitu, namun aku tak mahu yang sementara, ya Allahhhhhh....', Audah mengambil nafas sambil matanya terus mengalirkan airmata. Dia duduk di sebelah sebuah batu besar yang boleh melindungkan dirinya dari dilihat orang lain walau pada hakikatnya, tiada manusia walau seorang pun di situ.


'Ya Allah...jujur, aku masih percaya padaMu. Bila aku temukan seorang insan dalam hidupku. Allah, aku sayangkan dia dan tak mahu tinggalkan dia. Tapi, aku insan hina. Dia bakal dicerca jika bersahabat denganku, ya Allah...Allah, biarpun aku menjauhkan diri, tapi jangan Kau jauhkan diriku dariMu, jangan Kau jauhkan Faris dariMu. Tapi pandanglah kami ya Allah...pandanglah kami dengan rahmatMu. Aku tahu, dan Faris pernah katakan itu. bahawa seorang muslim itu masuk syurga bukan kerana amalannya, tapi kerana rahmatMu ya Allah. Maka rahmatilah kami...'


Faris tersentak. Dia yang dari tadi berada di belakang Audah seakan kaku untuk berbuat apa-apa. Tiba-tiba, terpacul nama...

"Audah..."

Audah bangun dan mengesat airmatanya. Dia belagak tak menangis, berlakon tidak mahu mengambil tahu akan kehadiran Faris.

"Audah, anta ingat golongan yang mendapat naungan Allah pada Hari yang tiada naungan itu melainkan naungan Allah itu? Antaranya, dua pemuda yang bersahabat kerana Allah. Bertemu dan berpisah kerana Allah. Tapi perpisahan yang anta mahukan ni, jelas bukan kerana Allah! Ana perlukan anta untuk kuatkan ana untuk berubah..."

"Tapi anta tak tahu siapa ana. Ana bukan orang baik-baik. Ana jahat!"

Pang. Satu tumbukan tepat mengena pada pipi Audah. Faris stretching kan tangannya. Mata faris kembali berlinangan airmata.

Audah mengaduh. Dia memandang Farisdengan wajah yang penuh kehairanan.

"Faris, kenapa?"

"Anta nak tahu kenapa? Sakit kan? Tapi sakit lagi hati ana dengan apa yang anta buat. Ana dah cuba berubah lepas ana jumpa anta. Anta tau, sakit tau nak berubah...bila ana dah berubah sikit-sikit, anta nak tinggal ana terkapai-kapai?"

"Anta tak tau siapa ana dulu...Anta tak pernah tahu!"

"Siapa anta? Ha! Siapa? Cuba beritahu ana sikit! Setakat pencuri kuih dekat kantin waktu Form 1? Ha! Setakat ada 5 koleksi awek? Ha! Hei, come on la bro...ana yang sebelum ni tak pernah-pernah gune kalimah ana, lepas jumpa anta, lembut sikit hati ni ha, nak guna kalimah ana anta, biar dulu ana ni pernah sekolah agama pun. Tapi anta tahu, baru sekarang ana guna. Lepas jumpa anta!", Faris ambil nafas bertenang. Audah tertunduk malu. Kedua-duanya tertunduk, malu antara satu sama lain.

"Audah, anta nak tahu apa yang ana pernah buat? Hurm? Ana pernah jadi mat gian anta tau? Anta tau apa mat gian tuh? Nak ana terang apa kerja mat gian, selain hidu gam ? Ana..."

"Cukup! Cukup, Faris...Cukup! Berapa kali ana nak cakap pada anta,ha? Jangan rasa Allah itu jauh. Dia terima...Dia terima taubat hambaNya yang nak bertaubat...Dia terima, Faris...", Audah merapatkan jaraknya denga Faris.

Faris mengangkat kepalanya sambil tersenyum. Dia mengusi dada Audah.

"Oh, pandai anta kata Allah terima taubat hambaNya, tapi apa ni? Anta dah buat ana percaya Allah sentiasa ada bersama hambaNya, tapi anta nak tinggalkan ana sebab anta rasa diri anta kotor! Anta rasa Allah takkan sekali-kali mengampunkan anta lagi! Macam itu ke?!", Faris bernada marah, namun airmatanya terus mengalir.

Audah tidak tahan untuk menyembunyikan kolam matanya yang bakal pecah, dah terus runtuh empangan airmatanya. Dia mendakap Faris.

"Maafkan ana, Faris. Ana...ana rasa tak mampu. Ana tak mampu menyeru sedang ana juga pernah berada dalam kesesatan itu. Ana tak sanggup dimurkai Allah lagi sebab tak amal apa yang ana cakapkan pada anta. Ana minta maaf..."

"Audah...Audah...Ana takkan maafkan anta selagi anta tak maafkan diri anta. Anta kena yakin, Allah tak tutup pintu taubatnya selagi mana matahari tak terbit arah barat, kan? Tapi itu tak bermakna, kita akan terus leka...sebab mati itu bila-bila saja. Audah, kalau ranting sebatang, memang mudah nak patahkan. Tapi kalau segenggam, ia payah ,bukan? Jadi, apa salahnya kita sama-sama mencuba untuk berubah. Allah kan ada...jangan takut...Allah ada...Anta bantu ana,ana bantu anta,insyaAllah...fillah"

Audah mengangguk. Faris pula mengeratkan pelukannya terhadap sahabatnya itu. Audah mengesat hingus.

"Ok lah, faris. Terima kasih untuk ini. Apa kata kita balik sekarang. Hari dah senja ni. Nanti orang ingat kita songsang pulak..habisy nama AIM...", Audah meleraikan pelukan dengan sahabatnya itu sambil tersenyum.

"A'ah kan. Kita duk sibuk-sibuk banteras LGBT ni, tapi ini bukan termasuk dalam kategori itu kan? Ini ukhuwah fillah namanya..."

"Yes, that's right dude.Tapi, ukhuwah fillah ukhuwah fillah pun ada adab-adabnya kan? jangan tak tau pulak ye..." Audah memulakan langkah ke motornya, manakala Faris juga begitu tapi pada motor dia sendiri lah.

"Oh ye? ada adab jugak eh? Tak tahu pulak. Apa dia...anta cerita sikitlah!"

" Ana pun jahil tentang tu...gini, esok tanyalah ustaz...hehe, habis cerita...."


******

IBRAH

1) JANGAN KITA RASA ALLAH TAKKAN AMPUNKAN KITA DAN JANGAN RASA RAHMAT ALLAH TU MUDAH-MUDAH JE DAPAT.

-bertaubatlah bila wat salah, beramallah lebih dari sedaya mampu.

"Dia menentukan rahmatNya kepadasiapa yang Dia kehendaki dan Allah memeliki karunia yang besar"
(Ali Imran;74)

2) KITA RASA KITA PALING BERAT UJIAN YANG ALLAH KASI TERUTAMANYA DARI SEGI PENGALAMAN, TAPI SEBENARNYA RAMAI LAGI YANG LEBIH TERUK KEADAAAN ZON TIDAK SELESANYA

-bersyukur masih Allah beri hidayah untuk berubah

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"

3) NAMA TEMPAT DALAM CERPEN NI DIBUBUH SEBAB NAK AMIK FEEL KEADAAN DIA. TAK ADA KENA MENGENA DENGAN ORANG HIDUP DAN MATI. KALAU ADA TU, MUNGKIN SECARA TAK SENGAJA. SAYA HENTAM KEROMO JE NI...MAAF KALAU TAK SEDAP. SEMOGA BERMANFAAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan