Khamis, 15 Mac 2012

KHIANAT!

'Pa jahat! Pa tipu Ma! Pa kate nak sehidup semati dengan Ma! Pa dah ada orang len kan? Kalau macam ni, lebih baik Ma bunuh diri je!'

' Haha :D Oi, perempuan! Kau ingat, kau tu cantik sangat ke? Aku saja nak test kau, nak tengok kau ni sesuai tak dengan citarasa aku! Aku tak cakap apa-apa kau yang bukak tudung kau depan aku buat ape? Hei, prmpuan! jujurlah aku cakap,  ye,,,dengar sini baik-baik, aku sebagai seorang lelaki mencita-citakan seorang wanita yang baik, sopan, tahu maruah diri...bukan macam kau! Tak pandai langsung nak fikir mane baik mane buruk, ape mak ayah kau ajar macam ni ke? Ahah, ke mak ayah kau dulu pun tak pandai macam kau? Ahaahahahaha. Perempuan bodoh! Memang aku janji nak sehidup semati, yang hidup tu aku, yang mati tu kau! Kau nak bunuh diri kan? Pergi Jahannam lah! Ade aku kesah? K, ginilah...mulai saat ni, aku dengan kau tak ada apa2 lagi dah. jangan panggil aku Papa lagi, geli geleman dan deh...wassalam!'

Mesejku yang tak sampai 30 kalimah, dia balas dengan 100 kalimah, rasanya. Aku menangis teresak-esak. Duniaku terasa gelap. Macam dalam perigi buta yang ditutup atasnya. Gelap.

Kali ini, dah sepuluh kali cinta aku dipermain-mainkan. Tapi kali yang kesepuluh ni lebih teruk. Aku sampai tiada kewarasan. Sanggup buka tudung depan dia, pakai skinny, baju caca marba, tunjuk depan dia yang aku ni cantik. Semata-mata, nak dia setia dengan aku. Tapi apa yang aku dapat? Bak kata orang....tarappappappa...but i'm not love it! I hate him! Benci sangat-sangat!

******

"Nur...bukak pintu ni sayang! Mama ni!"

"Nur Hidayah, Papa kire sampai tiga. Kalau tak bukak pintu ni, Papa tendang sampai hancur! "

"Eisy, abang ni! Sampai terbukak dah lah. Kalau sampai hancur, nak ganti baru pulak, gune duit lagi!"

"Ha, Nur Hidayah! Bukak pintu ni, kalau tak, Papa tendang sampai terbukak...."

"1....2....3"

GEdum!

"Ya Allah, Nur Hidayah! Abang panaskan enjin cepat. Ya Allah anak aku!!!!!!!! Apa pasal tak senonoh sangat perangai nih? Mak ayah dah bertambun, tambun ubat kena makan, ubat gastrik, ubat kencing manis, darah tinggi...kamu nak ambil panadol banyak-banyak ni nak buat apa, sayang? Sakit sangat ke kapala kamu sampai nak bunuh diri? Aduhai anak aku!!!! Abang ! Cepat! Kita bawa Nur pergi hospital! "

" Kereta siap! "

Vroooom! Vroooom! Vrooom!


******

Aku buka mata, ada mak...ada ayah. Doktor sibuk menulis sesuatu diatas file catatannya. Doktor itu mengambil lampu suluh dan dia suluh kedua-dua belah mataku. Aku rasa lesu dan penat. Macam baru terlepas dari telaga buta yang gelap tadi. Aku penat.

"Dik, adik rasa apa sekarang? Adik ok?"

Aku tak mampu nak tahan sebak. Air mata aku mencurah-curah seperti coklat yang mencurah-curah ke ladang gandum. Tapi ini bukan cococrunch, ini air mata! Air mata kekecewaan.

"Adik, adik makan panadol berapa biji?"

"tak kira...kalau tak salah 2 papan..."

Papa dan Mama berpandangan sesama mereka. Terkejut mungkin. Tapi mereka tetap membisu.Doktor itu pula seperti mencatatkan sesuatu pada file pesakit yang tertera nama ' Nur Hidayah Razlan' itu. Aku alih mataku ke arah dada belah kiri doktor.


"Dr. Syaza, ada apa-apa persoalan lagi ke? Saya penat, nak tidur...", aku bersuara.

Bahagian kanan katil aku kosong. Papa dan Mama, kedua-duanya duduk di bahagian kiri aku. Doktor itu tersenyum. Dia meminta izin untuk duduk di sebelah kananku dan aku mengangguk.

"Dik, akak tanya sikit boleh?"

Aku rasa sayu. Air mata aku masih mengalir seakan tahu apa persoalan yang bakal terpacul dari bibir doktor itu.Namun, aku tetap mengangguk, berat.

"Adik putus cinta, ya? Dengan siapa? Boleh akak kenal?"

Eh, doktor ni. Macam dia kenal sangat aku siapa. Nak kenal EX aku pulak...tapi kenapa aku rasa macam tak canggung nak berborak dengan dia? Ah, pedulikan. Hairan aku boleh buat sampai airmata kau berhenti. Pandai psiko jugak doktor nih...

"Nur tak minta putus. Dia yang mintak. Nur...Nur kecewa giler kot! Nur dah anggap dia macam suami Nur. Kuang hasam punye jantan! Dahlah Nur cabut tudung ni sebab dia, nak suruh dia setia dekat Nur, eh, dia mintak putus pulak. Jantan sial! Arghhhh, Geram! "


Dr. Syaza hanya tersenyum. Daripada sorotan matanya, aku nampak dia terkejut. Mungkin dalam hatinya sumpah seranah aku. Tapi, dia lain. Dia malah usap ubun-ubun aku. Dia pandang mata aku. Dia senyum. Tak pernah-pernah orang buat macam ni pada aku. Aku jadi terkelu. Mataku kembali berair.

"Ok lah dik. Mesti kamu penat kan? Nanti, jangan lupa makan ubat. Dah sihat sikit nanti, kita borak lagi ye? Kamu rehat dulu ye, sayang...Akak ade kerja sikit."

Sebelum dia meninggalkan katilku dengan langkahan pantasnya, dia sempat menampar lembut pipiku...

"semangat sikit. cari cinta sebenar. Cinta Allah. Akak doakan kamu jumpa, insyaAllah", dia berlalu dengan senyuman. Nampaknya, komitmen kerjanya macam bertambun-tambun. Dan aku menyoroti pemergian langkahannya tanpa berkedip. Sesosok tubuh seorang doktor yang diimpikan dunia...


bersambung,iA



1 ulasan: